Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Produktutveckling för marknadsförare


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Häromdagen när jag vevade runt i lägenheten med dammsugaren började jag snart fundera över varför de gör dammsugarsladdarna så korta. Eftersom jag tror att alla dammsugare är ungefär lika bra skulle jag utan tvekan överväga att köpa en dammsugare med dubbelt så lång sladd (som enda argument). Och snart undrade jag varför de inte säljer någon mjuk skumgummiremsa att klistra fast runt dammsugaren så man slipper märken och avskavd färg på listerna också. Och sedan borde de göra hjulen större och mjukare så dammsugaren rullar bättre.

Och snart kom såklart HON, kvinnan i mitt liv, och undrade varför jag satt bredvid dammsugaren istället för att dammsuga. ”Produktutveckling”, ville jag säga men hon såg inte ut att vara på humör för den typen av diskussioner. Så jag tänker prata med dig om det idag istället.


Produktutveckling = Jakten på fördelar för kunderna

Många företag lägger ner massor av tid på att förfina sina produkter. Bra. Men är det verkligen säkert att kunderna uppskattar förfiningen så mycket att de vill betala för den?

Sätt dig nu direkt och gör en lista över de fem främsta skälen till varför kunderna köper av ditt företag (vad du tror). Bjud sedan några kunder på lunch och fråga dem samma sak. Jämför med vad du trodde. Överraskad? En del kunder kanske säger att de litar på att du levererar i tid – din produkt är inte viktig i det fallet. Andra säger att det alltid är trevligt att ha kontakt med er – samma sak, din produkt är inte viktig i sig. De kan gilla din service, att du finns på plats och massor av andra saker som inte har med produkten att göra.

Men när produkten är viktig är det viktigt att du tänker på vad du ska göra för att stå först i kön när kunden vill köpa.

1. Fråga dig - vad erbjuder konkurrenterna?
Gör en lista över vad konkurrenterna erbjuder och ställ det mot vad du själv erbjuder, lägg till det du kan tänka dig att börja erbjuda och du har din konkurrensfördel klar.

2. Var inte sentimental när du sparkar produkter.
Det som säljer - säljer. En hängiven produktutvecklare väljer de produkter som säljer bäst och expanderar dem. Erbjuder flera versioner av dem. Om den gröna säljer bra så gör en blå och en röd också.

3. Tänk dig blå i ansiktet på kompletteringar.
Det som saknas – säljer. Leta efter produkter som är relaterade till dina säljande produkter. Leta också efter tjänster som är relaterade till dina produkter för att sälja mer.

4. Ändra förutsättningarna med annat urval
Om du säljer en produkt, kan du då förpacka den på annorlunda sätt? Kan du sälja fler i samma paket? Även om du säljer tjänster finns det sätt att erbjuda ett urval. Det kan handla om att istället för att erbjuda tjänsten som en engångsföreteelse så kanske du kan teckna avtal på som ger kunden uppföljning en gång i månaden osv. TÄNK! Ju större urvalet är, ju bredare valsituationen är desto lättare är det för kunden att köpa (och säljaren att sälja).

5. Utveckla marknadsföringen
Alla visar sina fördelar i marknadsföringen men som gerillaföretagare visar du fördelarna som bara du har. Många av dagens produkter och tjänster är så lika varandra att det enda som skiljer dem är marknadsföringen, det sätt de presenteras på. Glöm aldrig det.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap