Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så förnyar du ditt varumärke

Du har sett alla program på TV där man gör om allt från hus till människor, barn och husdjur. I den här tidens image-medvetna värld är det helt naturligt att det sådana trender växer fram.

Allt bedöms efter hur det ser ut eller verkar vid första anblicken. Att snacka om förnyande av varumärken har blivit dagens rätt på marknadsföringsbordet och superlösningen på allt från dålig försäljning till dunderkuren mot ökad konkurrens och lyftet för dammiga produkter utan framtid.

”Gör om mig” – ropar företagare.
Det verkar vara lösningen på allt. Så hur väl funkar den här superlösningen? Det beror på. Det finns fall där en total förändring verkligen behövs och andra fall där det bara handlar om att slipa till skavanker för att få fram lystern i en idé. Varumärkesexperter och designers kommer alltid att tycka att du ska göra om ditt företag från
grunden – och helst en gång i kvarten, och det är klart att de tycker det. De tjänar ju pengar på det.

Jag träffar företag som har samma image, profil och kontorsinredning som de hade 1972 och som inte behöver förändra sig och bli ett företag med espressomaskiner i vartenda hörn. Allt varumärkesarbete ska ju reflektera ditt företag, inte bara bli en projektion av vad du vill att det ska vara. DU måste försäkra dig om att kundens upplevelse av förändringen faktiskt är positiv, annars fungerar det inte alls. Innan du tänker över ditt varumärkesarbete, så behöver du också skapa andra förändringar i ditt företag och för dina produkter/tjänster, såvida din tidigare image förut aldrig riktigt har reflekterat ditt företag på ett bra sätt.

Det du också måste tänka på är att ju mer dramatisk förändringen blir, desto mer sannolikt är det att du förlorar gamla kunder. Om du till exempel normalt har kunder som är priskänsliga och du ändrar din image till en “dyrare” stil, så kommer dina priskunder att dra iväg snabbare än snabbt. Bryr du dig om det eller är det viktigare att börja attrahera mindre priskänsliga kunder? Du kan ju inte vara allt för alla, så egentligen är det dina egna resonemang som avgör ditt vägval.

Etablerade företag med en tydlig position måste tänka till rejält på de här frågorna innan de drar igång något nytt eftersom det finns ett värde i namnet och framtoningen även om de själva är trötta på det. Om det är utseendet som passerat bäst före-datumet, så kan du överväga att behålla vissa delar av designen som fortfarande fungerar. Nyckeln är att behålla utseendet så mycket att det inte förlorar den inarbetade looken, men ändå känns nytt och fräscht.

Ett vanligare problem är små företag som över huvud taget aldrig riktigt tänkt på konsekvenserna av sin image. De kanske har en hemmagjord logga och en sajt som inte bara fungerar dåligt, utan också är helt olik den image företaget har utanför nätet. Det är här vi börjar snacka allvar om att göra en total make-over. Det är dags att göra om när inget överensstämmer, när brevhuvudena finns kvar från exempelloggan för tio år sedan, när sajten har en annan stil och när företagets look känns inkonsekvent och amatörmässig. Har du det så? Då är det dags att ta tag i det här eftersom din image definitivt är något som både kan locka och stöta bort nya kunder.

Ett annat tillfälle då det är dags att göra en make-over är om ditt företag ska ändra inriktning, antingen genom att nå nya marknader eller etablera nya produkter eller tjänster.
Men då måste det göras ordentligt och genomgripande. Det idealiska är förstås att ändra allt på en enda gång. Gör klart logo och varumärkesstandarder och överför dem på allt som är säljrelaterat som till exempel visitkort, sajten, skyltar och broschyrer. Problemet med det här är att det är dyrt och ett mer realistiskt alternativ för ett mindre företag är att smyga in förändringen på område efter område.

Är allt det här viktigt?
Ja, det här med varumärkesarbete är inte ett val idag – ditt företag kommer att uppfattas på olika sätt beroende på vilken stil det har. Att hela tiden uppfinna ditt företag på nytt är inte bra, men att anpassa ditt företag efter kundernas behov och efter branschen som du verkar i handlar om ren överlevnad. Du kan ta kontrollen genom att utveckla en strategisk och relevant varumärkeskoll som skiljer dig från dina konkurrenter.

Vad är det du kan behöva se över först?
1. Dina visitkort.
2. Dina broschyrer.
3. Din grafiska profil.
4. Sajten.
5. Dig själv.


Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap