I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så vinner du över dina större konkurrenter varje gång

Plötsligt händer det!
Drömkunden ringer och vill ha en offert på drömjobbet. Det här är exakt vad du vill hålla på med och du kan knappt stå still av entusiasm. Men, nu får du också veta att dina större konkurrenter fått samma förfrågan och är med och slåss om kontraktet. Jobbet är stort och du vet hur det brukar gå i sådana här fall.

Hur ska du göra nu?
Ska du ljuga om din storlek för att övertyga kunden om att du kan göra jobbet eller ska du packa ihop och gå hem och knyta näven i fickan och förbanna världens orättvisor.

Det finns faktiskt alternativ till de här två.
Här är några metoder att använda för att övertyga köparen att det inte bara är storleken som räknas, och att det till och med innebär nackdelar för kunden att anlita dina större konkurrenter. Det handlar mycket om vad du själv förmedlar till kunden. Ditt jobb är som alltid att göra kunderna trygga med sina val.


Sex skäl (som är bra att smyga in i offerter) till att det är bättra att anlita dig:

1. Kunden får alltid tillgång till huvudkraften (dig) om de anlitar ditt företag. Det är du som håller i relationerna på ditt företag. Med andra ord – de får det de ser och inte en huvudkraft (kändisen på företaget) som först visar upp sig för kunden och sedan informerar neråt till dem som ska göra själva jobbet.

2. Du erbjuder resurser som är kostnadseffektiva. Du behöver inte betala för snitsiga huvudkontor, flera underkontor, stor administrativ apparat osv. Du har en effektiv organisation som förser kunderna med det de behöver, och inte mer än det. Med andra ord så betalar kunden för värde och resultat och minimalt med övriga kostnader, s.k. overheadkostnader.

3. Du är snabbare och kan komma till skott direkt när kunden vill något. Du kan återkomma per telefon inom en halvtimme. Det finns ingen byråkrati att oroa kunden för. Inte heller förseningar eller okända personer i andra änden av luren när kunden vill något.

4. Eftersom du har färre pågående projekt än större företag så är din uppmärksamhet odelad. Kunden behöver inte konkurrera om din tid med andra kunder, som kanske är större och mer tids- och resurskrävande.

5. Du har koll på pengarna. Det finns ingen taxameter som går för varje liten sak som görs. Större företag har inte råd att göra som du eftersom de har så många människor inblandade och för att de mäter sin framgång i antal timmar med kunden.

6. Ett stort jobb är en fjäder i hatten för dig och därför kommer du att göra mer än vad som krävs för att allt ska bli bra. Du kanske inte visste om det eller har tänkt på det, men kunder blir glada över att få vara viktiga för sina leverantörer. Ändå är det få leverantörer som talar om hur glada de är för att få leverera lösningar och grejor till sina kunder. Konstigt!


Hemläxa:
Ta fram ett papper och penna och lägg till dina egna skäl till varför det är bättre att anlita dig och ha dem redo när din kund överväger att anlita ett större företag än ditt för att få jobbet gjort. Du ska använda dem för att förklara varför du kan göra saker bättre, inte försvara dig, glöm inte det. Tala inte illa om konkurrenterna. Visa bara varför det är mycket bättre att anlita dig. För det är det ju på många sätt.

Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap