I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Är sociala medier verkligen värda att satsa på för dig?


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Marknadsföringstrender kommer och går. Just nu är det sociala medier som alla nervösa marknadsförare granskar för att inte komma efter inom. Men jag har ett tips till dig - istället för att haka på allt som sägs vara så inne just nu, så föreslår jag ett annat sätt att närma sig frågan:

Vad vill dina kunder att du ska lägga tid på?

Det är viktigare för dig att lägga tid och pengar på rätt saker än att ”ligga i framkant” på den senaste trenden. Bara för att det går är det inte säkert att du ska göra det. Risken finns alltid att du förlorar vinster, tid och engagemang om du lägger för mycket kraft på saker som inte ger något konkret tillbaka mer än att bara visa att du hänger med i trenderna.

Nu ska vi titta lite närmare på om du ska lägga tid på sociala medier eller inte:

1. Fråga dina kunder om sociala medier.
Ring dem och hör hur de använder Facebook, Twitter, LinkedIn och Youtube. Fråga om de deltar i diskussionsgrupper, speciellt om du jobbar med B2B. Om dina produkter till exempel köps av IT-chefer, så kan du vara ganska säker på att de inte lägger sin tid på att Twittra eller hänga på Facebook. De kan däremot delta i onlinediskussioner på forum som är relaterade till det de jobbar med. Där dina kunder är – där ska du vara. Om inte kunderna är där ska inte heller du vara där.

2. Har du tid?
Om du börjar jobba med sociala medier måste du utgå från att det krävs mycket jobb för att göra det på rätt sätt. Stora företag kan ha anställda medarbetare bara för att svara på frågor på Facebook – det kan antagligen inte du. En Facebooksida för ditt företag som inte fungerar är meningslös och skadar bara ditt företag.

3. Sälj inte, hjälp till.
Idén med sociala medier är inte att fungera som en mässa. Det här är ett problem för många företag och det får inte bli det för ditt också.

4. Det tar tid.
Utgå från att du måste hålla på ett tag innan du blir en trovärdig medlem av en grupp. Ditt beteende över tid är det som kommer att avgöra om det här leder till intäkter eller inte. Att ständigt och kontinuerligt delta är det som sociala medier handlar om.

5. Du behöver resurser.
Utgå från att du måste skapa bra innehåll och att du kan behöva anlita någon för att göra det eller vara beredd på att själv lägga ned tid på att skapa intressant och informativt innehåll.

6. Du måste kunna mäta det du gör till slut.
Det är ju roligt med 2 300 personer som följer ditt Twittrande, men om de aldrig köper något eller kontaktar dig (eller vad ditt syfte är), så blir det bara en konstig egokick som kostar pengar.

7. Tänk till. Sociala medier är inte för alla.
Om du kan hitta ett sätt att delta som känns vinstgivande, så kasta dig in i det. Jag vet exempel på enskilda företagare som främst säljer goda råd i sin verksamhet (coacher och konsulter) som verkar lyckas bra. En del branscher är “snackigare” än andra (mode, smink o.s.v.) och där finns det också möjligheter. Som jag sa i början – allt beror på vad dina kunder vill ha.

8. Lät den här artikeln grinig och sur?
Det är inte meningen. Som självutnämnd marknadsavdelning till ditt företag är det lite av min plikt att visa den andra sidan också. Det är så lätt att bli förförd av allt nytt att man inte hinner tänka igenom det ordentligt.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap