I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Skillnaden mellan kvinnor och män som kunder

En sak som jag har noterat med min fru och min dotter – är att de alltid är lika glada när de gjort ett kap på stan. De kommer hem och slänger upp bytet och njuter av det. De njuter av kassens tyngd och av att de verkligen har gjort ett bra köp.

Och tvärtom. En dag på stan utan ett gäng kassar att ta hem är ingen bra dag. De är som jägare. Själv är jag totalt annorlunda. Eller, vänta nu – är jag verkligen det? Om det handlar om en ny kamera, en mobiltelefon eller verktyg eller något annat som jag njuter av att bräcka mina kompisar med så gillar jag ju att handla. Faktum är att jag är fast för vilken teknik som helst om det bara står att den är dubbelt så snabb, dubbelt så fantastisk som tidigare produkter.

Hur vi än gör och varför så finns det bevisade skillnader mellan mäns och kvinnors handlande. Det här kommer inte att ge några poäng i det politiskt korrekta uttrycket ”män och kvinnor är likadana” för det är vi inte.

Okej, det finns kvinnor som går rakt in i butiken, tar det de ska ha och går direkt till kassan. Och det finns män som går runt och väljer och provar och kanske går till en annan butik innan han kommer tillbaka och har bestämt sig. Men det är inte så vanligt och det är det vanligaste beteendet vi är ute efter.

Jag har läst flera undersökningar och nästan skrattat ihjäl mig igenkännande.

För det första är inte shopping normalt riktat till män eftersom kvinnor är dem som handlare normalt riktar sig till.

Det är kvinnorna som håller Sveriges handlare under armarna.

De flesta butiker är gjorda för att kvinnor ska trivas i dem. Och det gäller allt från design på kassarna till reklamen.

Här kommer i korta drag det som är utmärkande för män respektive kvinnor när det gäller shopping. Fundera över vad du kan göra för att skapa ännu bättre villkor för båda grupperna i din butik.


Män

• De tycker normalt inte om att handla.

• De vill att det ska gå snabbt, det är svårt för en kvinna att få en man att vara tålmodigt sällskap under shoppingturen.

• Det är svårt att få dem att titta på något annat än det som de planerat att köpa.

• De gillar inte att fråga var saker är (det känner vi igen från bilkörningen).

• De gillar inte att ställa frågor utan vill hitta informationen själva. Om han inte hittar avdelningen han letar efter, irrar han runt ett par varv och går det ändå inte är risken stor att han går ut från butiken. Det finns ett bra argument för att placera provrum nära herravdelningen. Om de måste leta efter det är det stor sannolikhet att de struntar i att handla.

• En man går rakt in i butiken till den avdelningen han ska, tar upp något och är direkt redo att handla. Han ska till kassan och det är nu!

• När en man kommer så långt som att testa kläder i en provhytt finns det bara en sak som stoppar honom från att köpa och det är om kläderna inte passar. Kvinnor provar saker som en del i beslutsprocessen. Det är inte alls säkert att de ska ha kläderna de provar. En studie visar att 65% av de manliga kunderna som provade något – köpte det mot bara 25 % av de kvinnliga.

• Män tar mycket hellre mot förslag från säljare när de väl är i en provsituation. De tycks vara mer angelägna om att komma ut från affären så fort som möjligt än att tänka efter en gång till.

• Män är dåliga på att välja. Han tar salladshuvudet som ligger överst och går iväg utan att se eller bry sig om de missfärgade bladen längst ner. En kvinna tittar noga, undersöker och luktar på salladshuvudet för att hitta det bästa. Han har missat vad det kostar, det skulle hon aldrig göra.

• Den stora arenan för manligt handlande har alltid varit stormarknaden. Det är där bland alla tusentals produkter, lätta att nå som man kan studera den rastlösa manliga naturen när den har som minst disciplin. I Paco Underhills bok ”Why We Buy” berättas om en undersökning där de videofilmat alla kunder och räknat hur många som kom med en inköpslista till butiken. Nästan alla kvinnor hade en och nästan inga män hade någon alls. Det sämsta en kvinna kan göra är med andra ord att skicka iväg sin man till stormarknaden eftersom det kommer bli mycket dyrare då. Om hon dessutom skickar med barnen blir det ännu dyrare eftersom han också är sämre på att säga nej och barnen känner av det.

• Och slutligen undantaget som bekräftar regeln: Datorer och saker som handlar om datorer drar till sig män och har ersatt bilar och stereoartiklar som de produkter som män kan nöja sig med att bara gå titta på. Då handlar det om att samla information och hålla sig uppdaterade.


Kvinnor

• Kvinnor handlar mindre tillsammans med en man än om hon är tillsammans med en väninna. Kvinnor handlar mindre och under kortare tid tillsammans med en man eller med ett barn eller ensam. Hon handlar mer om hon är tillsammans med en väninna. Hon är också i butiken dubbelt så länge med en väninna. Eftersom alla undersökningar visar att man handlar mer ju längre man är i butiken, så är det idealiska för dig att alla kvinnor har väninnor med sig när de kommer till butiken. Hur ska du fixa det?

• Borta är sedan länge tiden då kvinnor var hemmafruar och hade tid och var tvungna att jämföra priser överallt, klippa kuponger och ränna runt i fem affärer för att få det bästa priset. Kvinnor har numera mindre tålamod och mindre tid att titta. Hon förväntar sig därför ett stort utbud och har inte tid att besöka flera butiker för att hitta det hon vill ha. Hon är smart och vet skillnaden mellan ett stort urval av lågkvalitetsprodukter och ett stort urval av varierande kvaliteter och priser. Hon förväntar sig, och vill ha, valmöjligheter.

• Hon är intresserad av mer än det lägsta priset. Hon vet att det finns andra värden än bara lågt pris. Hon förväntar sig att betala mer för bättre kvalitet men priset måste vara rimligt. Hon föredrar märkesvaror men kan köpa ett mindre känt märke om hon blir övertygad om kvalitet, hållbarhet och värde. Hon tar alla köpbeslut baserade på både pris och kvalitet.

• Hon förväntar sig att butiken har en enkel returpolicy. Hon har tidigare köpt flera varor som inte var tillräckligt bra. Innan hon köper något nu vill hon gärna veta vad butikens returpolicy är och vilka garantier hon får.

• Hon förväntar sig att det går snabbt i kassan. Hon har inte tid att vänta i långa köer. När hon överväger att besöka en speciell butik kommer hon undermedvetet att fråga sig själv om hon har tid att göra det. Hon kan då sortera bort butiker som har för långa köer till kassorna.

• Hon handlar i butiker hon har en relation till. Hon är lojal mot butiker som har bra säljare som till exempel ringer upp andra butiker i företagskedjan för att ta reda på om varan de själva inte hade finns någon annanstans. Hon är lojal mot butiker som ger henne rabatter eller något annat som ska få henne att handla oftare.

• Hon förväntar sig att personerna i din butik är på hugget, trevliga och professionella, eftersom det är precis vad hon själv är i sitt jobb.

• Hon är lojal mot butiker som levererat tidigare och som gjort det i enlighet med vad de lovat att göra. När hon tittar efter nya möbler, presenter eller hushållsartiklar går hon till butiker hon haft bra relationer med tidigare. Och hon går till de butikerna med det tydliga målet att köpa idag.

• Hon rekommenderar sina vänner att besöka butiker som klarat hennes kvalitetskrav

• Hon är stolt över sitt beslut att handla i en viss affär.

• 86 % av kvinnorna tittade på prislappen medan bara 72 %av männen gjorde det.

• När två kvinnor handlar tillsammans, pratar de, rådgör, föreslår och konsulterar sina hjärtan. När hon har barn med sig handlar det om att fösa dem runt i butiken och akta så de inte slår sönder saker och att de uppför sig. När hon kommer med en man så visar han så tydligt hur uttråkad han är att hon blir nervös av hans ständiga utfall mot utgången när han tror att hon är klar. Med andra ord så blir det obekvämt och okoncentrerat att handla med en man. Hon går runt och känner sig orolig och trött. Om han däremot blir upptagen av något så tycker hon att det är trevligare att handla – och då spenderar hon mer pengar.

• Allt förändras. Vad som inte har förändrats är att shopping för kvinnor är en social aktivitet också. Kvinnor gillar att handlar tillsammans med vänner där de peppar varandra till köp eller avråder varandra, ger varandra råd och har det trevligt. Två kvinnor som handlar tillsammans lägger ner mycket mer tid än om de är själva. Smarta butiksägare skulle uppmuntra det här och erbjuda ”ta med en vänrabatter”

• Om du har en butik som män ofta följer med sina kvinnor till, då måste du tänka till. Du måste hitta något att ha i butiken som tilltalar de rastlösa männen. Idealet vore att ha en storbilds-TV med sporten på. Det låter mansfientligt men jag har rätt att säga det eftersom jag är en man. Idealet skulle vara att du öppnade din affär bredvid en datorbutik. Då skulle kvinnor som har med sina män inte ha den där oron i sig eftersom mannen lätt slår ihjäl tid i datorbutiken medan hon shoppar loss. Samma sak tvärtom. Den som öppnar en datorbutik gör det kanske bäst bredvid en butik för kvinnor.

• Det som är bra med att män följer med är att du kan ge dem idéer om vad de ska köpa till sina fruar i present. Om det går att köpa presentkort till exempel så är det lätt för en man att göra det eftersom han vet att frun gillar butiken.

• Om du har en butik där kvinnor handlar och de gärna tar med sig sina män eller barn. Sätt ut några stolar. Istället för att ha håglösa män som gör sina shoppande fruar nervösa, se till att de får sitta ner. Sätt ett tidningsställ bredvid stolen också.

Lite att tänka på

En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap