Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Säljande annonser


Sveriges största tipsbrev om marknadsföring för små företag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


När annonserade du efter kunder senast? Många företag testar att annonsera några gånger men känner att det inte funkar riktigt. Det händer inget.

Sanningen är att om du har annonserat efter nya kunder och inte är riktigt nöjd med resultaten så är du i gott sällskap. De flesta annonser jobbar på lång sikt och det är få företag som kan hålla ut ekonomiskt med verktyget annonsering. Men om du vill annonsera och se till att fler svarar på dina annonser på något sätt finns det smarta metoder att få upp frekvensen. Här är de:

1. Be läsaren göra något i annonsen. Berätta för läsaren att han/hon ska ringa, skriva, kontakta en speciell person, be om broschyr eller beställa. Du måste berätta vad en läsare ska göra för att de ska bli sugna på att göra det. Det är bara reklambyråer som leker med företagares pengar som tror att man kan göra balla annonser utan att tänka på att de faktiskt ska nå snabba resultat.

2. Erbjud gratis information, som en broschyr eller en katalog

3. Beskriv din gratis broschyr eller katalog. Tala om vad som finns i den som till exempel guider som hjälper till, tips om användning, monteringsanvisningar eller annan värdefull information

4. Visa en bild på din broschyr eller katalog i annonsen

5. Ge din broschyr ett namn som signalerar något värde: Till exempel Produktguide eller planeringsverktyg, alltså något som känns värdefullare än ”Produktlista” eller "Produktkatalog".

6. Ha med ett telefonnummer och gärna en bild på en telefon i stor stil och berätta gärna att det går till en telefonsvarare som man kan ringa dygnet runt för att beställa broschyren. Folk läser kanske annonsen på kvällen och om du inte berättar att man kan ringa dygnet runt bestämmer de sig för att ringa imorgon och har kanske glömt det då.

7. Om du annonserar med en helsida, använd en kupong som läsaren kan fylla i och skicka gratis men erbjud många sätt att beställa på – telefon, fax, internet, brev. Gör kupongen tillräckligt stor så det går att skriva långa namn på den. Många har dubbla namn idag och en större kupong gör det lättare att fylla i (och lättare för dig att läsa sedan).

8. Gör kupongen med en rubrik. ”Ja, tack jag vill gärna lära mig att skaffa nya kunder snabbt”

9. Ge den som ska svara olika alternativ:
• Jag vill att en av era säljare ringer till mig
• Jag vill ha en demonstration
• Jag vill ha en gratis broschyr med tips och trix

10. Om du har en mindre annons – till exempel en halvsida – sätt en fet ram runt annonsen så att den känns som en kupong, det stimulerar läsaren. Lägg till en text i slutet där det står till exempel: För mer information, klipp ut annonsen och skicka den till oss med dina adressuppgifter.

11. Använd alltid en rubrik som ger en fördel eller lovar att lösa ett problem, snarare än en snitsig rubrik. Snitsiga rubriker är gammalt och gaggigt. Annonsering handlar om att hjälpa kunder att hitta rätt, inte om att rimma eller vara putslustig (Om det inte hör till själva problemlösningen förstås).

12. Erbjud gärna något gratis. Det kan vara en gåva i samband med beställningen eller ett varuprov eller en gratiskonsultation eller analys.

13. Tala om värdet och fördelarna i annonsen. Ju mer du gör det desto bättre kommer responsen att bli.

14. Testa olika annonser. Håll koll på hur många svar du får på respektive annons. Det kan vara så lätt som att koda svarskupongerna med olika siffror eller bokstavskombinationer och givetvis vilken tidning annonsen gått i.


Hemläxa: Ta fram en bunt tidningar och kolla annonserna. Vilka får dig att tända till lite extra? Vad är det som förenar de bästa annonserna? Gör likadant med dina!

Extratips
Lär dig mer om

att göra annonser som säljer direkt

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Här kan du se om Rivstart är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap