I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Två sätt att sälja mer i butiken varje gång

Så här kan du göra om du är på ett busigt humör en dag:

Säg att du har en klädbutik och en kund just provat en kostym och säger: ”Jag tar den”. Det normala i det här fallet är att du kanske föreslår att kunden kan titta på en snygg skjorta och en slips som passar till kostymen. Kunden kan då svara ja, men han kan också svara att han redan har massor av skjortor och slipsar och inte behöver någon ny.

Erfarna säljare vet att om man frågar om lov i det här ögonblicket så får man oftast ett nej. Så hur gör man för att få visa mer varor till kunden som har bestämt sig? Enkelt. Man frågar inte om lov. Man gör det bara. Man förutsätter att kunden behöver en skjorta och en slips, de mest logiska merförsäljningsvarorna till kostymen.

Regeln är enkel:
Fråga om beställningen men förutsätt ett behov av accessoarerna. I det här fallet skulle det se ut så här efter att kunden sagt ”Jag tar den”: Du säger: ”Bra, då tittar vi på matchande skjorta och slips så du får hela paketet”. Och utan att tveka eller vänta på kundens svar så börjar du gå mot skjortor och slipsar – sannolikheten för att kunden följer efter dig är stor. Flera skjortor och slipsar senare kan du säga: ”Just det, vi glömde ju bort strumpor och underkläder”. Samma sak igen. Gå direkt till avdelningen och låt kunden följa efter.

Och det andra hemliga sättet att sälja mer varje gång.
Varje gång en kund ska betala så ska du fråga om det var något mer han ville ha. Chansen finns att han kan ha letat efter något i butiken men inte hittat det.


En klassiker för alla som vill sälja mycket mer i butiken

1000 tips om att sälja mer i din butik

"Främst har jag lärt mig att förstå våra butikers beteende och även hitta argument för att i vissa fall förändra det. Den är enkel att läsa och ta till sig. Det här är en bok jag rekommenderar till den/alla som jobbar med butiksförsäljning."
Åsa Lilja, Team Sportia AB

"Fantastisk och rolig fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste boken. Man kommer till insikt och förstår vilka problem man gjort innan och vad man kan bli bättre på. Otroligt rolig bok..."
Robert Chamoun, Salong Eurostop

"Jag har blivit mer framåt och initiativtagande i marknadsföringen och fått en jäklar-anamma känsla! Har testat att "kuppa" i julas och har märkt effekt. Lärt mig mycket om hur folk funkar."
Linda Ahl, Afrodites Under

"Boken har visat idéer för marknadsföring- inspiration i största allmänhet- bara en sån sak som att sluta fråga kunder om man kan hjälpa till- "hej" och paus...kontakt = MYCKET effektivare!!"
Bernzons blomsterhandel


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap