Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Leker du kontor?


Sveriges populäraste tipsbrev om personlig utveckling
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Hur mycket leker du kontor på jobbet egentligen? Själv har jag övat i veckan och det gick riktigt bra. Efter att ha fått kraftig allergi av ord som ”kvalitetssäkra”, ”säkerställa”, ”situationsanpassat ledarskap” tog jag mig an ordet ”Policy”.

Själva ordet ”Policy” signalerar stelbent, omöjlig att resonera med, helt enkelt en pappersprodukt på 36 sidor från en grupp chefer som har 40 000 kronor mellan sig och kunderna.

Plötsligt slog det mig att en policyns jobb kanske handlar om att skapa en högre lägstanivå. Så vi tar tag i det idag. Vi tar ett snack om din lägstanivå och om hur du kan göra en policy för den, som är just tydlig för att göra ditt marknadsföringsarbete lättare och roligare.


En hög lägstanivå gör kunderna gladare och din plånbok tjockare.

Jag gissar att du, liksom jag, gör det du helst vill i arbetslivet. Och att det finns massor av saker som konkurrerar om din tid som du också gärna gör. Spela golf, fiska, träna, vara med familjen, planera fantastiska projekt, dricka vin och äta god mat med vänner.

Men på jobbet – där är ju utmaningen att göra dina kunder lyckliga och, om du ursäktar språket, piska skiten ur dina konkurrenter genom att vara det bättre alternativet. Det är ju det som är roligt. Det är roligt att försöka vara bäst. Och att vara bäst betyder att du alltid får fundera över hur du ska göra kunderna lyckliga. Att du hela tiden försöker överraska dem med nya tankar som hjälper dem så mycket att de vill betala för det.

Och motsatsen: Om du inte ser till att det du erbjuder blir tydligt attraktivt för en grupp av människor är det bye bye. Och om du inte ser till så att kunderna på olika sätt i din marknadsföring får veta vad det är du erbjuder är det också bye bye. Detta är spelreglerna. De är både rättvisa och obarmhärtiga samtidigt.

Och policyn då?

Just det. Policyn. Det är mycket lätt. Ta helt enkelt fram det starkaste och bästa du kan göra för dina kunder och flytta det högst upp på din dagliga lista av saker att göra. Och gör det gärna till en fråga till dig själv.

Jag har en mässingsskylt på kontorstoaletten (säg inte det till någon bara) Det står: Hur ska du försvara din plats i kundernas hjärtan idag?

Det är faktiskt den enda policy jag behöver. Hur är det för dig?

Lästips som andra gillat

Konsten att sätta smarta mål - och att nå dem

”Boken fick mig att öppna ögonen för att jobba mer målinriktat. Den här boken ligger nu som grund i vårt nya tänk när vi ska presentera vår marknadsplan. Mycket lättläst och bra bok.”
Jonas Andersson, Scantec Lab

"Jag har använt boken vid uppsättning av affärsmål för en enhet och den har hjälpt mig med principer och guidelines, Boken gav mig tankar att reflektera över när det gäller målsättningar.”
Ronny Eryd

”Den tog upp både jobbet och privat, allt hör ju ihop. Jag fick veta för ett år sedan via en utvärdering att jag inte var så strukturerad. Jag chockade mig själv och min omgivning. Men när jag började fundera lite på det så var det nog ganska sant. Jag är duktig på att kasta upp bollar men inte att ta ner. Jag måste börja jobba med mål så jag vet att jag kommer i mål och att jag jobbar mot rätt mål. Det är ett pågående arbete kan jag säga. Jag här läst flera böcker från ert förlag och det jag tycker bästa om är böckerna är korta och koncisa, lull-lullet är bortskalat. De innehåller praktiska tips för att komma vidare. De är dessutom roliga att läsa vilket höjer värdet ytterligare.”
My Oscarsson, Saferoad

"Boken har hjälpt mig med att stanna upp och fundera på vad jag vill, och hur jag på ett målmedvetet sätt kan ta mig dit. Jag ska nog gå tillbaka till boken då och då, det kan löna sig."
Pernilla Jansson, Ateljé Smått & Mått HB

”Boken har hjälpt mig att skapa bättre beslutsunderlag i mitt företagande. Jag har lättare att hålla rätt kurs och följa en plan. Boken var pedagogisk och bra.”
Appelgren, Arevenue

”Boken var en effektiv och innehåll inspirerande sammanfattning av ett viktigt ämne. Jag använder mig av ”målkedjor” när jag sätter upp mål, vilket leder till bättre måluppfyllnad.”
Peter Magnusson, Marinshopen R.M. AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Lev smartare och ha det roligare
Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.

Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.

Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap