I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

En magisk fråga som löser dina offertproblem


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Har det hänt dig att kunder ber dig komma med en offert och sedan säger de bara: “Tack för offerten, vi hör av oss framöver någon gång när vi bestämt oss”?

I så fall har du slösat bort din tid. Och antagligen skulle du inte ha skrivit offerten om du visste att de skulle svarat så här. Det här är ditt fel. Du glömde nämligen att ställa den magiska frågan.


Nu kommer den - den magiska frågan

Den magiska frågan är magisk av två skäl. För det första skickar den både dig och kunden in i framtiden och för det andra så försvinner stora delar av behovet att skriva offerten när du ställt frågan.

När någon ber dig om en offert, svara bara med den här underbara frågan:
- Föreställ dig att du har läst min offert och lösningen jag föreslår passar er perfekt, vilket är i så fall nästa steg?

Där har du frågan. Svaren du får kan skifta lite:

1. Jag skulle diskutera offerten med min chef för att se om vi vill gå vidare.
2. Vi behöver utvärdera den ställd mot alla annat vi gör just nu och bestämma hur vi ska prioritera.
3. Jag behöver försäkra mig om att kostnaden ryms inom budgeten.

De här svaren säger dig att skrivande av offert kanske inte är ditt nästa logiska steg att ta. Det kanske till och med är så att du helt struntar i det. Istället så är ditt nästa steg (med ovanstående exempel):

1. Att träffa den/dem som fattar besluten.
2. Att ställa fler frågor för att hitta starka och övertygande skäl till varför de ska lösa sitt problem NU. Om du inte kan hitta den skälen är risken stor att de inte kommer göra något alls.
3. Att diskutera dina priser för att bekräfta att de ligger inom kundens budget.

Vad sägs om att från och med nu göra det till en regel att bara skriva offerter om du redan i förväg vet vad de kommer att säga när de läst din offert och gillar din lösning? Den magiska frågan hjälper dig med det här och du kan lägga din tid på affärer som blir affärer.

Lycka till nu :-)

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:





  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap