Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

50 sätt att få ny fart i ditt företag när du fastnat


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ibland fastnar man som företagare. Vet inte var man ska ta för väg nästa gång. Nyckeln här är att göra något, nästan vad som helst för att få tillbaka farten igen. Därför ska du få lite blandade tips som kan få upp din ånga igen. Se vad som passar dig.


50 sätt att få ny fart i ditt företag

1. Leta efter skäl att fira. Alla helgdagar är skäl att knyta kampanjer till. Alla dina egna bemärkelsedagar likaså (Vi fyller sju år, Vi har funnits i Rotebro i ett år idag, Idag vann vi X osv).
Det här ger kunderna fina erbjudanden, men skapar också en känsla av att ni finns på riktigt, att ni ligger rätt i tiden och att det ständigt händer spännande saker hos er.

2. Lägg till mervärden. Kunder är alltid ute efter att få mer än de betalar för. För att förstärka relationen mellan dig och dina kunder – så att konkurrenterna inte får en chans att vara med – är det bra att ta en riktigt lång funderare på vad du kan lägga till för mervärden till det du säljer.

3. Lyssna inte på kunderna för tidigt. Om du ber om feedback om en nyhet för tidigt, så kan det vara som att skjuta dig själv i foten. Kunderna vet inte alltid vad de vill ha. Tror du att Apples kunder visste att de ville ha en I-pad innan någon byggt den? Antagligen inte. Du måste först ta reda på vad du ska skapa och få feedback när det är klart. Att få feedback för tidigt kommer antagligen bara fördröja nyheten.

4. Påminn alltid kunderna om risken med ett lågt pris. Säg att man får vad man betalar för. Det är så välkänt och bra som talesätt, så att vi alla känner att det är sant. Oftast är det faktiskt också sant!

5. Le. Varje gång du ler mot en kund, så förstår du dina konkurrenters utsikter att få den kunden i framtiden.

6. Ge kunderna personlig uppmärksamhet. Stora företag försöker alltid erbjuda något särskilt för att få kunderna att känna sig speciella, men det är bara en illusion. Som småföretagare vet du vad kunderna heter, vad de gillar mest, vad de behöver - och kanske till och med vad deras hund heter. Satsa på att bygga den typ av relationer som stora företag inte kan bygga på ett lika autentiskt sätt.

7. Dyk upp exakt när kunderna är redo att köpa. Timing är allt här i livet. Om du vet hur lång tid det tar för dina kunder att få slut på en produkt eller tjänst, så kan du vinna över din konkurrent. Det här kan du utnyttja när du har förlorat en offert till en konkurrent och samtidigt räkna ut när kunden behöver köpa igen och snabbt kunna komma med ett fantastiskt erbjudande.

8. Var riktigt fräck. Om du har en butik och vill nå dina konkurrenters kunder, så kan du ställa dig en bit ifrån deras butik och följa efter dem som kommer ut därifrån. Ge dem en lapp med dina erbjudanden den här veckan eller en flyer som berättar om vad du erbjuder eller hur mycket enklare och bättre det blir för dem om de köper av dig.

9. Hjälp kunderna att konkurrera med sina konkurrenter. Du kan göra det genom att ge dem marknadsinformation som de inte själva kan skaffa. Du kan till och med hjälpa till att spionera på deras konkurrenter åt dem genom att ta reda på viktig information och överraska dem med den.

10. Erbjud kunderna ersättningsprodukter. Bli kundernas bästa vän genom att låna eller hyra ut saker till dem när deras utrustning av olika skäl inte kan användas.

11. Ge kunderna något att berätta för sina vänner om. Vad kan du göra för att dina nuvarande kunder ska börja skryta om dig för sina vänner? Vad skulle kunderna säga ”Wow”! om som du gjorde? Testa att göra dina kunder lyckliga genom att ge dem mer än de trodde att de skulle få.

12. Utöka ditt erbjudande. Vilka nära relaterade produkter eller tjänster skulle dina kunder kunna vara intresserade av att köpa? Du kan till och med diversifiera in i andra områden. Vi ger ju ut affärslitteratur, men har startat ett till bokförlag som inriktar sig mer på personlig utveckling – se själv på www.egoforlag.se. Vad skulle du kunna utöka din verksamhet med?

13. Försök att hitta möjligheter att binda dina största kunder till dig med längre kontrakt mot bättre villkor. Det stänger ute dina konkurrenter och ger dig säkrare pengar under längre tid.

14. Bli en bra försvarare. Alla dina nuvarande kunder är utsatta för andra företags lust att ta över dem. Försvara din plats i kundernas hjärtan. Du försvarar din plats bäst genom att just nu visa dina kunder hur mycket de betyder för dig. Hitta på bra saker som hjälper kunderna. Visa att du står på deras sida och att alla beställningar är lika mycket värda. Affärer är att hjälpa varandra i vått och torrt. Om dina kunder känner så för dig, så kan dina konkurrenter knacka knogarna blodiga på dina kunders dörrar utan att någon öppnar.

15. Bli en resurs för journalister inom ditt område. Journalister är precis som vi andra, lata och letar alltid efter den snabbaste och enklaste lösningen. Om de har ett jobb som ska göras och behöver en källa, så ringer de personer som de redan känner till. Bli den personen genom att skicka pressmeddelanden, kommentera artiklar som skrivits, skriv egna artiklar och ge journalister uppslag till artiklar som gör deras liv lättare.

16. Ta dig in på marknaden med billigare underprodukter. Sälj en produkt billigt för att även kunna sälja din huvudprodukt där. Det här är en så bra idé, så att du redan nu borde utveckla en billig underprodukt att sälja för att kunderna ska se hur snabbt du levererar, hur trevlig du är och hur bra det är att ha med dig att göra. När kunderna sedan ser att du levererar små ordrar med ett leende, så kan de känna sig trygga med att även ge dig större affärer.

17. Se till att vara där dina och konkurrenternas kunder finns. Om dina kunder finns på Facebook, se till så att du också är där. Om de alltid ställer ut på en viss mässa, så gör det du också. Om de twittrar, gör det du också. Var dina konkurrenter än är – se till att vara där du också.

18. Jobba för att göra din marknadsföring personligt inriktad. Det här är jag dålig på, det ska jag erkänna. Jag har pinsamt dålig koll på vad mina kunder har köpt tidigare. Om jag hade haft bättre koll på det, så skulle jag kunna erbjuda nära relaterade produkter på ett smartare sätt direkt till dem som borde vara intresserade av dem. Jag ska bli bättre på det här i år. Är du bra på det?

19. Var först eller bäst. Det är de två olika nycklarna för de flesta företag idag. Antingen kommer du med nyheterna först och får ett försprång som kan var svårt att ta in eller så måste du jobba för att bli mycket bättre än de som var först ute med en produkt eller tjänst.

20. Visa dina generösa returrätter. Företag är konstigt nog rädda för att utöka garantier och/eller returrätten. Jag förstår inte varför. Om dina konkurrenter har 20 dagars returrätt, så kläm till med 100 dagar. Om din konkurrent har en garanti på ett år, lova då själv två år.

21. Erövra nya marknader. Om du redan har en kunddatabas med kunder som du jobbar bra ihop med – nöj dig inte med det. Utveckla en plan för att utforska och erövra nya marknader. Be dina lojala kunder att rekommendera dig – det dröjer inte länge förrän ditt kungarike växer och försäljningen ökar.

22. Lös problem. De mest framgångsrika företagen i världen löser problem åt kunderna. Om du lär dig att erbjuda lösningar istället för prylar, så kommer kunderna att söka upp dig oavsett vilka priser du har. Vilka lösningar erbjuder du med det som du säljer nu? På vilket sätt blir dina kunders liv lättare och bättre om de köper det som du säljer idag?

23. Lär känna dina kunder. För att sälja mer måste du också veta vad de tänker. Vilken smak har de? Vad föredrar de? Vilka problem har de? Fråga dem i enkla studier och enkäter där de får något för besväret att svara. Vi frågar våra kunder två gånger om året vilket deras mest pressande problem är just nu. Hittar vi ett gemensamt stort problem, så kommer det en bok som löser det problemet inom ett halvår.

24. Prata inte om hur hårt du sliter eller jämför dig själv med konkurrenterna med dina återförsäljare. Dina konkurrenter finns inte och är inte ett hot. Du är ledaren och behöver inte bekymra dig med tankar på konkurrenterna. Låt dina återförsäljare också känna det.

25. Prata inte skit om dina konkurrenter. Det visar bara att du känner dig hotad av dem och det är dessutom dålig smak. Det spelar ingen roll vilka stora fel de har eller gör – du måste lita på att kunderna själva upptäcker bristerna. Din uppgift är att övertyga dina kunder om att jobba med dig, inte att övertala dem att inte jobba med någon annan.

26.
Var trevlig mot dina konkurrenter när du träffar dem. Du vet aldrig vad du kan få ut av det. Ibland kan du fånga upp viktig information. Dessutom kanske ni kan samarbeta på något sätt. Du kanske får kontakt med en duktig säljare som hellre vill jobba med dig.

27. Ramla inte i prispressfällan. Det är lätt att göra det när du känner konkurrenterna flåsa dig i nacken. Att bara sälja på lågt pris visar brist på kreativitet och dessutom förstör det dina vinster. Ibland förstör det så mycket så att du tvingas lägga ner företaget. Det händer varje dag med prispressarna. Erbjud mervärden, fantastisk service och andra saker som du med din erfarenhet vet vad kunderna vill ha.

28. Studsa tillbaka snabbt. Du kommer att förlora affärer till konkurrenter. Det finns hundra skäl till varför. Ibland är din konkurrent bättre än du. Det spelar ingen roll om din presentation är fantastisk. Ibland klickar det bara inte. Ibland beror det på saker som du inte kan kontrollera. Vilket skälet än är, så kommer du att må illa över det. Men, och det här är viktigt, du måste upp i sadeln direkt igen. Släpp besvikelsen och gå vidare. Prata med kunden och se om du kan få veta varför du inte fick jobbet/ordern. Håll sedan kontakt. Du kanske förlorade idag, men det kommer fler chanser. Dessutom klantar sig kanske din konkurrent under resans gång och om du då har hållit kontakt med kunden, så finns det alla chanser att det blir du som får rycka in och rädda dagen.

29. Se vad dina konkurrenter inte gör. Granska vilka metoder som dina konkurrenter använder för att marknadsföra sig idag och leta efter luckor. Se till att vara någonstans där de inte är. Kanske på Youtube, på bussarna eller med en starkare närvaro i sociala medier.

30. Nätverka inte bara – arrangera ett event. Att erbjuda något slags event – ett seminarium, en föreläsning eller något annat – är ett bra sätt att lära känna dina möjliga kunder på.

31. Belöna för referenser. Låt dina kunder få veta att du betalar dem om de skickar kunder till dig.
Ta ett möte med din personal – fem minuter ska det högst ta och ni ska komma på ett skäl till varför tidningarna ska skriva om er den här veckan. Om ni inte har något nytt på gång, vad för nytt skulle ni kunna komma på då? Tick, tack … fem minuter är allt ni har för att komma med idéer eller med en plan för att skapa något som får tidningarna att skriva om er.

32. Köp dina konkurrenters döda kundämnen. Dina konkurrenter har säkert kundämnen som har sagt nej eller som redan har köpt allt som din konkurrent har att erbjuda. Hjälp din konkurrent med att göra de här kontakterna till en extra inkomst genom att köpa dem - och du kan göra samma sak för dem.

33. Ring och säg tack. Det har aldrig hänt mig att en leverantör ringt och tackat mig för affären, hur stor den än varit. Visa dina kunder att du uppskattar att de finns och att du får vara med i deras värld. Det sticker ut och gör dig speciell!

34. Kan du segmentera dina kunder? Prissegmentering är helt enkelt att ta olika betalt för olika grupper för samma eller liknande produkt eller tjänst. Du kanske kan ge pensionärer och studenter särskilda priser eller varför inte särskilda priser för en grupp som du har svårt att nå? Tänk på saken.

35. Skaffa och visa upp kundutlåtanden. Kunder till dina konkurrenter är naturligtvis mycket mer benägna att tro på något som dina kunder säger om dig än vad du säger om dig själv. Hitta smarta sätt att visa upp vad dina kunder tycker om det du säljer. Du kan ha en sida på din sajt om det här eller lägga kundutlåtanden direkt bredvid produkterna på sajten och/eller i din broschyr.

36. Lägg fem minuter på varje kund som inte blev kund. Vilka ordrar har du inte fått den senaste månaden? Ring dem som sa nej och fråga varför. Var det på grund av priset, servicen eller produkten/tjänsten? Vad valde de istället och varför? När du har fått reda på skälet, så tackar du för dig och lägger på. Tänk en stund och se om du kan göra något åt skälet till att du inte fick jobbet. Om något är lätt fixat – skicka ett mail till kunden och berätta att du kommer vara bättre rustad nästa gång och att du ser fram emot ett samtal från dem igen.

37. Slå in en kil där dina konkurrenter inte gjort det. När det är möjligt, så sikta in dig på områden som dina konkurrenter har struntat i eller glömt bort. Det är lättare att göra det än att försöka mota bort en välkänd produkt och vänta på att kunderna ska ändra sig, även om det du säljer är bättre.

38. Se till så att kunderna behåller ditt visitkort. Tryck viktig information på baksidan av det, kanske viktiga telefonnummer, speciella datum eller något annat som gäller för din bransch.

39. Skriv meddelanden i branschforum. Om du vill skapa en position som ledare och expert i branschen är det smart att ge andra människor tips i olika forum. Observera att det handlar om att ge tips och inte att marknadsföra dig eller dina produkter/tjänster. Folk kommer att hitta dig ändå. Du förlorar trovärdigheten direkt om du börjar sälja dig själv i ett forum.

40. Lär dig att se vilka affärer som det inte är värt att jaga efter. Du har erfarenhet av din bransch och din magkänsla säger dig säkert vilka kunder som kommer att köpa och vilka som inte kommer att göra det. Om du inte har den sortens erfarenhet idag, så börja föra lite statistik över de förfrågningar du får och vad som är gemensamt för dem som ledde vidare till affärer. Det här kan vara svårt i vissa branscher. I andra är det lätt.

41. Sälj bara till dem som vill köpa. Dina konkurrenter slår knut på sig själva för att övertyga folk att köpa från dem. De gör presentationer, demonstrationer, skriver offerter och klättrar över taggtrådsstängsel som möjliga kunder sätter upp och de gör det även om kunderna inte tänker köpa något från dem just nu eller om lösningen inte passar. Jag säger: Värdera din tid, så att du kan lägga din energi på de som kommer att köpa något nu om lösningen är rätt. Ditt jobb är att kvalificera kunderna innan du kopplar på säljsnacket. Intervjua dem och var artig, men bestämd och var beredd att gå därifrån om de inte är kvalificerade. Låt konkurrenterna slösa bort sin tid.

42. Ta reda på var det gör ont. Om du kan ta reda på vad kunder till större konkurrenter är missnöjda med, så har du fått in en fot i dörren. Om det till exempel handlar om att det är svårt att få tag i en människa att prata med (vanligt), så se till att ingen får samma problem med ditt företag.

43. Låt dig inte bli nedslagen av större konkurrenter. Ja, du har det tufft, men tänk på det viktigaste som du har att göra i den tuffa konkurrensen: Att få fler kunder/besökare/förfrågningar än du fick förra veckan. Det är allt du behöver intressera dig för. Att tro att du kan vinna över en muskelkonkurrent direkt är att ställa för höga krav på dig själv. Lösningen stavas att ta ett steg i taget.

44. Kan du samarbeta med dina kunder? I så fall har du en fantastisk chans att stoppa konkurrenterna för alltid. Om det du säljer är öppet för förändringar, modifieringar och skräddarsydda lösningar – och dina konkurrenters produkter/tjänster inte är det – har du ett drömläge. Fundera på saken – hur skulle du kunna samarbeta mer med kunderna?

45. Gör ditt första erbjudande till en möjlig kund så bra och tilltalande så att de känner sig dumma om de inte slår till direkt. Det här är nyckeln till att få försäljningen att explodera eftersom när du ger ett erbjudande som är så sensationellt bra att dina kunder är dumma om de inte köper, så skapar du grunden för att de ska börja prata med andra om det du säljer.

46. När någon vill ha tillbaka pengarna på ett köp – ge dem det direkt, men ställ också viktiga frågor som hjälper dig att bli bättre på att undvika att andra framtida kunder också blir så missnöjda, så att de begär pengarna tillbaka.

47. Dela med dig av sånt som dina konkurrenter inte delar med sig av. Säg helt enkelt att ”det här är vad du inte har fått veta om x”. Ditt jobb är att utbilda och informera dina kunder, så att de känner sig säkrare hos dig än hos din konkurrent.

48. Gör det till en policy att alltid svara på e-post och telefonsamtal blixtsnabbt.

49. Dela med dig av det du åstadkommer och allt du kan. Var inte rädd för att tala om för folk varför de ska göra affärer med dig och hur du har hjälpt andra med liknande problem tidigare.

50. Var inte blyg.

Var det något som fastnade? Sätt igång med det då.

Och läs gärna den här boken för att komma vidare. Jag skrev den för att visa hur företag kan göra för att växa utan att tappa glöden:
Så får du ditt företag att växa snabbare

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap