Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Marknadsföring i ett nötskal


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det sägs att marknadsföring handlar om flera saker: Att synas, att sälja mer, att ta positioner, att åstadkomma något särskilt just nu, men egentligen handlar marknadsföring bara om en enda sak – att få ditt företag att växa.

Istället för att krångla till det för mycket med budgetar, planer och nedskrivna masterdokument (och annat som känns läckert så är det bara de här frågorna du behöver ställa eller fundera över den här hösten för att få ditt företag att växa):

1. De nuvarande kunderna
Fråga dig själv – Om du just hade köpt ditt företag – hur skulle du göra för att sälja mer till de kunder du redan har?

2. Företaget
Om du just köpt ditt företag – vad skulle du lyfta fram i det som attraherar – och vad skulle du ta bort som distraherar eller inte längre är lönsamt?

3. Pengar
Om du kunde investera pengar i bara en del av ditt företag för att få mest tillbaka de närmaste fem åren – vilken del skulle det vara?

4. Position
För att bli (eller fortsätta vara) marknadsledare i minst 10 år framåt – var ska tiden och pengarna läggas just nu?

5. Anseende
Fråga dig själv: Vad kan jag göra för att göra företagets anseende dubbelt så starkt och bra inom sex månader?

6. Nuläget
Vad fungerar mycket bra just nu och hur kan jag se till att det fortsätter fungerar bra ( och givetvis tvärtom – vad fungerar dåligt och hur kan det bli bättre)..

7. Nyckelpersoner
Fråga dig själv vilka fem person runt dig som är viktigast (personal, samarbetspartners) och vad du kan göra för att de ska stanna kvar med dig länge.

8 USPEN
Fråga dig själv vad ni har som är väldigt väldigt speciellt och som du kan utveckla mer, bara för att det är så kul.

Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap