Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 marknadsföringsaktiviteter du kan göra direkt


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


1. Ta ett ömt tag om kunderna.
Om du har en butik eller en annan plats dit kunder kommer, sätt fram en skål där man kan lägga sitt visitkort och få bra erbjudanden per post eller mail. Du ser såklart till att att det går att skriva ner sina kontaktuppgifter också. Ge gärna bort en present mot adresser.


2. Öva på att ge ett annonsbud som passar din budget.
Ring den tidning du drömmer om att annonsera i men som du misstänker är för dyr. Fråga vad annonserna kostar. När du vet det erbjuder du dig att annonsera för halva det priset (eller för en tredjedel).
Jag vill att du ska se att det faktiskt fungerar och att annonspriser sällan är fasta. Den kunskapen är bra att ha till den dag du vill annonsera. Kom för övrigt ihåg att annonsering alltid handlar om långsiktiga resultat. En annons gör ingen lyckad kampanj precis som en (1) svala inte gör någon sommar. Skapa ett bra samarbete med en tidning där båda vinner.


3. Så nu och skörda senare.
Skriv ett brev till dina bästa kunder. Brevet ska inte vara säljande. Det ska bara berätta något nytt om ditt företag. Om du tycker att det är slöseri med tid och att du har annat att göra så tänk efter vad du själv skulle tycka om en leverantör skickar ett trevligt brev som inte är säljrelaterat till dig. Ganska trevligt eller hur. Varför inte skicka en tialott eller en trisslott till dina bästa kunder och göra deras dag lite roligare. Dina kunder behöver bli påminda om att du finns även mellan köpen. Företagande och säljande är som att driva jordbruk - Du sår nu och skördar senare


4. Ge dina bästa kunder ett erbjudande de inte kan motstå - idag.
Fundera över ett extraerbjudande du kan ge till dina bästa kunder idag och ge dem det. Har du några kartonger av en produkt som är attraktiv men som ersatts av en ny kan det vara ett bra erbjudande. Säljer du annonser och har en restplats kan det vara uppskattat att få ett bra erbjudande på den osv.
Om du har en tjänst som kunderna inte vet om, erbjud dem det. Har du inte den tjänsten, uppfinn den och erbjud den till dina kunder.


5. Belöna dig själv.
Skapa ett belöningssystem för dig själv för att motivera dig att sätta igång med dina aktiviteter. Vad är det du helst vill ha? Är det en weekend med din partner på något trevligt ställe? Är det en golfresa? Det kan vara mycket. Sätt dina personliga mål och bestäm dig för en belöning när du når dit.


6. Boka ett domännamn som är lättare att komma ihåg.
Har du ett krångligt domännamn som är svårt att komma ihåg, boka ett nytt och låt det peka till din huvuddomän. När någon skriver in den i adressfältet så kommer de ändå till min huvuddomän, vilket en s.k pekning sköter om. En pekning är som när du vidarekopplar din telefon till ett annat nummer. Du kan behöva ett nytt domännamn för varje produkt eller idé du vill sälja in. Ett domännamn som är lätt att komma ihåg och som gör det lätt att förstå vad man får om man går dit är ett perfekt marknadsföringsverktyg. Vilka domäner skulle du behöva ha för att göra ditt företag tydligare?


7. Ta hand om din hemsida.
Se till så att din webbplats har ett innehåll som intresserar dina kunder.
  • Om du säljer köksredskap - lägg in tips om att få dem att hålla längre.
  • Om du är revisor, ge besökarna tio tips om avdrag.

  • Det spelar ingen roll vad du gör, det finns alltid spännande saker som vi vill veta. Låt oss veta mer om det du kan.


    8. Använd benen.
    När delade du ut ett reklamblad senast? Det är bra för ditt företag men det är också bra för dig. Speciellt om du liksom jag sitter ner (hemska tanke) hela dagarna. Jag delar ut reklamblad för boken Gerillaföretagaren kontinuerligt. Det är motion och nytta samtidigt och jag får dessutom chans att träffa andra marknadsförare.

    "Att dela ut reklam var kanske inte vad jag tänkt med mitt företag"

    Jag hörde dig tänka det där ;-).

    Men varför inte? Du har ett företag som har en uppgift. Det är ditt jobb att se till så att alla som vill bli dina kunder kan bli det. Mitt företags uppgift till exempel är att göra småföretagare lyckliga av sina marknadsföringsresultat. Det inkluderar även företag utan internetnärvaro och dem når jag på flera sätt, bl.a genom att själv dela ut reklam. Det ger också en tydlig bild av hur det ser ut på själva spelplanen.
    Missa inte det.

    Du som har hängt med från början och prenumererat länge på våra nyhetsbrev - kommer kanske ihåg det nystartade caféet jag pratade om som ligger bara hundra meter från min bostad? Jag berättade att de inte hade gjort ett dyft för att berätta för mig att de fanns och jag kraxade som en olyckskorp om deras framtida öde.

    Tyvärr så hade jag rätt. Företaget har nu upphört och brun täckpapp sitter över deras flagnade logo. Det är verkligen synd att de inte ens delade ut ett enkelt reklamblad i området där de fanns. Att vara företagare är fantastiskt. Det är både fantastiskt roligt och fantastiskt jobbigt.

    Att inte marknadsföra sig är att göra det jobbigare än det behöver vara.


    9. Gör ditt företag intressant för media.
    Sätt dig ner och fundera på vad som är unikt för ditt företag. Fundera sedan på hur det du har kan göras så intressant att tidningar vill skriva om det. Om du redan nu tänker att det inte finns något intressant så gör det i alla fall. Det finns mycket som är intressant med ditt företag. Och om du inte hittar det - skapa det (Skapa betyder inte att ljuga). Se till att du redan nästa vecka kan skicka ut 5 brev till journalister du respekterar med en nyhet som får dem att säga: "Är det här verkligen sant."


    10. Läs Gerillaföretagaren ordentligt.
    Använd ditt ex av Gerillaföretagaren och låt den inte stå och damma i bokhyllan. Kom ihåg varför du köpte den. Du ville vässa din marknadsföring utan att ruinera dig. Jag får nu flera brev/mail i veckan från företagare som verkligen tagit sig tid att läsa och de tjänar pengar, goodwill och har det faktiskt roligare än förut (fråga mig om jag ler när jag läser de breven). Bestäm dig för att ta fram minst 50 saker från boken du kan använda dig av direkt. De finns där.

    Jag säger som Arne Tammer - En kvart om dagen kan göra underverk

    Lästips som 75 000+ andra har gillat

    Gerillaföretagaren - Hur du marknadsför ditt företag utan pengar

    "Fantastiska modiga tips, som jag har använt och haft glädje av minsann! Fick genast flera nya kunder i samband med att jag utökade mitt verksamhetsområde i en ny stad där ingen kände mig."
    Jennie Finkelstein, Finkelstein Form

    ”Tack Stefan för en underbar bok. Jag har börjat skumma igenom boken lite och hittade saker som jag absolut inte fick tappa bort, så jag vek en flik i hörnet av sidan....jo tjena....det gick ju "bra".....skulle jag fortsätta med det systemet, så skulle varenda sida ha en vikt flik....och de håller ju inte....Frågan är nu, som jag brottas med, hur ska jag tillgodogöra mig en bok som har klokheter på varje sida.??? Puh.”
    Elisabeth Jarmyr, Disajnhaus

    ”Har nu hunnit läsa ca hälften av gerillaföretagaren, och jag måste säga att jag beundrar din kreativitet och roliga ideèr! Många av tipsen kommer vi att använda varje dag i fortsättningen.
    Jag har länge letat efter någon som kan skriva och ge tips på ett plan som funkar och inget flum som det gamla uttrycket "Kunden i centrum" utan lite mer kreativt och konkret information om vad man bör göra och inte göra.”

    Peder Nilsson, Farsta Lås AB

    ”Vi är ett grossistföretag för frisörer med affärsidé att vara komplett frisörgrossist med uppsökande verksamhet samt inom kort genom Internet. Boken Gerillaföretagaren har gett oss så mycket på kort tid och vi ser med glädje fram emot den dag då de tio tipsen kommer. Vi har anammat mycket av det som Du skriver om i boken och får också beröm av våra kunder för det lilla extra vi ger dem.
    Tack från mycket nöjda läsare!”

    Solweig Holmqvist,MODULINE AB

    ”Jag har läst din bok och har haft stor nytta av det! Jag har tillämpat många av dina ideer i min MF och rekommenderar den starkt.
    Jag gratulerar dig till en mycket praktisk och användbar bok.”

    Andreas Papacosta

    ”En jättebra bok som ger mig nya infallsvinklar på hur jag kan utnyttja marknadsföringsresurserna på ett bättre sätt.”
    Morgan Sehlstedt, CLIQ Contact Center

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap