Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Lågsäsong - bästa tiden på året


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Har telefonerna tystnat? Är orderingången seg. En vanlig förklaring till det brukar stavas jul, sommar och alla miljoner helger som vi har i Sverige när människor jobbar halvdagar, kvartsdagar och allt vad det nu kan heta. Som företagare blir man ofta överraskad av sånt här eftersom man inte tänker så mycket på ledighet.

...Men lågsäsong kan faktiskt bli din bästa tid. Det är nu du har din största chans att skapa stora förändringar. Lyssna här.

Jag vet att till exempel sommaren är till för reflektion och vila – och det är helt rätt. Du måste vila. Men det brukar räcka med ett par veckor av sol och bad för att hjärnan ska vilja komma igång igen, i alla fall på halvtid. Och det är i den miljön, utan den dagliga rutinen som du kan skapa verklig förändring.

Jag tillbringar somrarna på Gotland och varje år blir det dags för den obligatoriska rundan till olika ställen som säljer hantverk, keramik, trasmattor, konst och sånt. Varje år går jag runt som ett frågetecken och undrar vad butiksägarna och konstnärerna ägnat vintern åt eftersom de säljer exakt samma saker varje år. Varför har de inte suttit och tänkt sig rödörade på vad de ska visa för nytt till sommaren. Varför uppfinner de inte saker, nya saker att sälja till oss som kajkar runt och glor med öppna plånböcker och möts av glassboxar med nedisad glass från förra året och samma trötta hantverksgrejor - av bra kvalitet, javisst men inget som chockar eller ger oss något att prata om. Vi tittar, nickar och glider ut. De har inte tänkt. Nej, det har de inte.

Men det har du. För dig är sommaren (eller julledigheten) din tänkartid. Det är nu tänker på, och startar det du ska presentera för dina kunder när latmaskarna masar sig tillbaka till jobbet igen. Det är nu du ska smida planerna som gör kunderna heta om kinderna. Det är nu du har din gratistid att med distans tänka så öronen blir röda. Vad exakt ska göra att kunderna fortsätter välja ditt företag även i framåt i tiden? Vad?

Rent praktiskt gör du så här:

1. Köp ett fickminne, nu direkt. Det är lätt att smyga fram medan man väntar på grillglöden eller när man cyklar till badet. Ha det i fickan. Alltid? Alltid!


2. Vad skulle göra dina kunder överlyckliga? Kan du göra det? Ditt jobb är att komma på fem saker som du kan göra snabbt och billigt.


3. Skriv ut alla sidor på hemsidan och samla dem i en pärm. Gå igenom dem när du klämt den där traven Liza Marklund du har med dig i bagaget. Smyg upp pärmen på stranden. Och när du läser - låtsas att du är kund och att du har olika syften med ditt besök på hemsidan. Den ena ska köpa, den andra vill ha kontakt, den tredje vill samarbeta, den fjärde är extremt otålig (alla är det förresten). Hur går det? Vad behöver ändras?


4. Surfa runt på nätet en regnig dag och skriv upp namnen på 100 personer som behöver få veta att ditt företag finns. Förbered ett brev att skicka hemifrån.


5. Fundera över dina samarbeten. Var finns det luckor? Vilka saker hatar du att göra på jobbet? Hur ska det bli roligare att göra dem i höst?


6. Gå igenom all din kundkommunikation, alla offerter, säljbrev, broschyrer och presentationsmaterial. Tråkigt? Jajamensan, men avslöjande. Du kommer bli överraskad av allt som inte längre stämmer eller bara är tråkigt och söligt.


7. Vad är det du alltid har dåligt samvete för hemma? Vad är det du aldrig hinner göra? Gör det nu under sommaren/julen/påsken när tempot är lägre. Du kommer vara löjligt stolt över det i senare.


8. Kolla av vilka affärskontakter som jobbar när du jobbar. Ta en lunch med dem.


9. Kontakta alla konkurrenter och se till att få allt deras material. Läs om dem på nätet. Du har tid att göra det nu. Och du kommer att se saker du inte hinner se annars.


Snacka om försprång

Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap