I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Varför kundutlåtanden är guld värda och hur du får dem


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Nu ska du verkligen lyssna. Släpp kaffekoppen, gå ut från rummet där du sitter om det är andra personer där som stör. Sätt dig på toan om det skulle behövas men hör nu!

Om du kan berätta för nya kunder vad dina gamla kunder tycker om dig, ditt företag och dina tjänster så kommer du att sälja mer, mycket mer.


Bevisade fördelar med att jaga efter skriftliga kundutlåtanden om ditt företag:

* Det är mer trovärdigt än annonsering
* De kan användas för att säga saker om dig, dina tjänster som du aldrig kan säga själv
* De talar direkt till dina möjliga kunder från en person som fått problemet löst
* Du kommer att få veta saker av dina gamla kunder som du inte visste att du levererade
* De kunder som skriver kundutlåtanden blir ofta dina mest lojala kunder
* Det kostar nästan inget
* Du får värdefull information som du kanske inte visste om varför kunden har anlitat dig.

När du sätter in en annons så vet alla att du har betalat för att få utrymme att slå dig själv för bröstet och tala om hur bra du tycker att du är och trovärdigheten sjunker automatiskt. Men om en möjlig kund hittar till din sajt, bläddrar i din broschyr och får läsa vad en kund tycker om det du säljer så får du maximal trovärdighet. Ja, det låter både självklart och... ja, jag vet att du redan vet det – men säg mig då varför det är så få svenska företag som jobbar aktivt för att få kunderna att tycka till? Jag fattar inte det. Alla företag som vill ha genvägar till mer försäljning borde göra det.


Så här gör du det själv:

1. Ta fram en lista över alla dina kunder.

2. Gör en egen rankinglista över de situationer där du löst ett problem och ta fram de 10 (eller 100) bästa.

3. Kontakta kunderna och prata med dem om projektet eller produkten du sålde och hur det gick och fråga om de kan tänka sig att skriva ett utlåtande om hur det du levererat har hjälpt dem. Ställ tre relevanta frågor. Vad var det bästa med produkten/tjänsten? Hur hjälpte den dig på ett konkret sätt? Vad kan vi bli bättre på? Det sistnämnda är en bonus för dig att bli bättre på något.

4. Tacka för hjälpen genom att säga att de får något för besväret (trisslott kanske). . Berätta för kunderna hur det de skriver kan komma att användas och be om deras tillåtelse till det.

5. Frestas aldrig att strunta i det här och gå i amatörfällan och hitta på något i stil med ” Fantastisk service – vi har hittat vår framtida leverantör av X, Sture i Jönköping”. Ingen går på sånt. Du måste ha riktiga referenser från riktiga företag.

6. Gör klart för din referensperson att du kommer använda utlåtandet i din marknadsföring, på hemsidan och kanske i annonser. Nöjda kunder brukar inte ha problem med sånt.

Sedan är det bara att lägga in dina kundutlåtanden på hemsidan, i annonser, i din broschyr och överallt där dina framtida kunder kan se dem. Gör det till en vana att fråga efter kundutlåtanden så kommer du snart att ha en hel arsenal att välja mellan om ett tag. De kommer garanterat att göra sitt jobb för ditt företag.


Tvekar du fortfarande – jag vet varför:

Alla de här fördelarna och ändå är det så få som använder dem. Är inte det konstigt?
Jag vet varför. Det är lite obekvämt att fråga kunderna om de vill säga något om det man säljer. Min erfarenhet är att kunder inte har några som helst problem med det här. Det är ju bara att utgå från sig själv. Skulle du ha problem med att säga sanningen om hur bra något fungerat för dig om ett företag som levererat det till dig frågade dig? Såklart inte. Tvärtom skulle jag göra det med nöje. De har levererat det vi kom överens om och mina förhoppningar har infriats och jag är nöjd. Heder åt det. Släng hit en bit papper så ska här skrivas lovord, skulle jag säga. Jag gör det här konsekvent med resultatet att mitt bokförlags alla böcker har fått hundratals utlåtanden från våra kunder och det kommer in nya varje dag. Du kan och ska göra samma sak.

Hemläxa: Innan den här veckan är slut ska du ha tio skriftliga utlåtanden från kunder. Och de ska vara publicerade på din sajt. En baggis!

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap