Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Kunden har alltid rätt - och annat babbel


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


SCEN 1 : Det stora viktiga kontoret.

På ledningsmötet, tre trappor upp:
- Försäljningen minskar. Panik. Vad göra för att motivera personalen?
- Vad sägs om en säljkurs?
- Redan gjort
- Nya namnskyltar?
- Beställt
- Annonsera?
- För dyrt
- En flagga där det står "kunden först"?
- Jaaaaaaa!

SCEN 2: På butiksgolvet:

- Hör upp allihop - vi har fått brev från ledningen. Det står: "På det här företaget sätter vi kunden först. Vi skräddarsyr lösningar som passar kunderna och är serviceinriktade. Vi som jobbar här har en teamkänsla. Vi hugger inte stenar fyrkantiga, vi är med och bygger en katedral. De här flaggorna visar vem som betalar våra löner. Vifta med dem en kvart om dagen".


Hmm... Vad är det egentligen som gör att kunderna väljer ditt företag? Vi ska se…


Vilket av de här två företagen blir mest spännande i dina ögon?

1. Närvaron av daglig marknadsföring

Företag A
Vi gör som vi alltid har gjort. Skickar kataloger till kunderna varje år och räknar med att de ska fortsätta vara kunder. Och vi har en annons i gula sidorna. Vi funderar på att göra en reklampenna också, men vi får se.

Företag B
Vi har gått igenom allt, från grafisk profil, visitkort, till detaljer som extraerbjudanden på alla fax som går ut. Det har blivit lite av en tävling att komma på nya smarta sätt att hjälpa kunderna. Den som kommer på ”veckans bästa” får ett pris.
Vi skapar skäl till att fira och kopplar gärna på aktuella händelser. Till exempel VM eller politiska händelser om de passar. Webbplatsen uppdateras hela tiden och vi har ett nyhetsbrev som ger smarta tips till kunderna inom vårt område. Vi frågar kunderna vad vi kan bli bättre på hela tiden och vi ersätter även kunderna för smarta idéer. Vi har lärt oss en viktig sak: Marknadsföring är ett pågående.

2. Vilket av de här två företagen kommer att ha mest motiverad personal?

Företag A
Vi åker till Åland varje år, vare sig vi har lust eller inte. Vi gick på charmkurs på åttiotalet och lärde oss att smickra in oss hos kunderna. Vi väntar nu på nästa trend.

Företag B
Vi ordnar interna tävlingar och låter personalen tävla om priser för att nå målen. Personalen har fått fria händer att själva ta beslut om kompensation eller rabatter vid till exempel klagomål Vi har fattat att en kund vill känna att personen framför representerar företaget och kan ta egna beslut.

3. Vilket av de här två företagen kommer att attrahera olika typer av kunder bäst.

Företag A
Vi är ett gäng grabbar från samma miljö, med samma intressen. Vi är helt enkelt ett gäng mellanblonda killgrabbar mellan 22-35. Det blir kuligare på jobbet då.

Företag B
Vi har en modig mix av folk på jobbet. Men inte för att det är politiskt korrekt utan för att det faktiskt attraherar kunderna. Det svåra har varit hitta folk med andra modersmål än svenska så vi kan bredda marknaden, men nu har vi gjort det och planerar stora saker. Nu kan vi börja annonsera på serbokroatiska också. Vilken grej att både tjäna pengar och sno goodwillpoäng med (kappvändare vinner alltid). Vi tror på mångfald för att det är bra för affärerna, så enkelt är det faktiskt.

4. Vilket av de här två företagen visar att de har förstått kundernas problem bäst?

Företag A
Kundernas problem? De har inga problem. De är vi som har problem. Folk betalar inte i tid. De gnäller. De vill ha omöjliga saker levererade inom omöjliga tider.

Företag B
Utmaningen för oss är att alltid kunna svara ja på kundernas frågor. Om kunden vill ha 20 procents rabatt, så svarar vi: "Ja, om du beställer idag". Eller: "Ja, om du beställer två stycken". Att sträva efter att kunna svara ja är en viktig nyckel till att förstå kundernas problem

Frågan är nu vilket av exemplen du ligger närmast och var du tänker vara om ett halvår?

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap