Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hamna högre hos sökmotorerna utan konsulter


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Tänk om det fanns en marknadsföringsnisch där säljarna inte behöver lova köparna något. Det vore väl något att göra klipp på. Tänk om den nischen i onödan hade gjort sin branschkunskap så diffus, knepig och samtidigt så åtråvärd att folk var villiga att betala tiotusentalskronor varje år för att få köpa något de inte vet vad är. Det skulle väl vara värt lite riskkapital. Och tänk om de här företagen höll sig med grymma säljavdelningar med mottot ”det håller så länge det håller”. Visst vore det lite…oetiskt.
Men förlåt, den nischen finns ju redan. Den handlar med sökmotorpositionering. Eller sökmotoroptimering.


(Ovanstående skrev jag i en krönika i Tidningens Dagens Media).


Sedan smällde det till.

Det var inte en infekterad tå jag trampat på – det visade sig vara en stor fot. Jag hade ingen aning om hur hotfullt det var att ge ut en liten bok om hur man gör för att öka trafiken till en sajt utan att det kostar pengar. Nu viner kulorna i form av telefonsamtal och arga mail varje dag från chefer på företag som är förbannade för att de inte får sälja sina sökmotortjänster ifred.

Och det är klart de är förbannade när de inte ostört får blåsa småföretagare på 10 lax per år för något som sajtägare kan göra bättre själva. Aj, nu sa jag det igen (Hukar bakom skrivbordet för prickskyttarna på taket).


För så här är det:

De här företagen älskar att prata om tekniska lösningar med dig och de hatar att prata om flum, alltså sånt som rätt innehåll, rätt ton, rätt stil för att tilltala målgruppen för sajten. SÅNT SOM ÄR HUNDRA GÅNGER VIKTIGARE men som de inte har på kunskapsmenyn.

Och nu ska jag bevisa att jag har rätt – Det måste man göra om man har en stor trut. Och det går att bevisa saker när det handlar om sökmotorpositionering eftersom det är så krasst. Antingen hamnar man på första träffsidan eller så gör man inte det. Jag har ett stort antal förstaplatser på olika attraktiva sökord och det helt utan sökmotorpositioneringsföretag.


Till sist - en snabb checklista för dig som vill bli högre placerad hos sökmotorerna.
  • Bygg en sajt som ger besökaren det han/hon kom för.
  • Fyll den med det innehåll som träffar rätt i målgruppen så att man får rätt besökare, inte bara många.
  • Gör sajten till en vän (sa han utan röda velourbrallor) där man känner sig hemma, får förtroende och som man vill rekommendera andra att besöka.
  • Sluta fixera vid teknik. Det spelar nämligen ingen roll om man lyckas få dit besökarna med teknik – om man inte har en sajt som gör sitt jobb blir det inga köp.
  • Se till så att din sajt är intressant för andra att länka till – det gillar sökmotorerna.
  • Inse att nyckel till framgång på nätet för alla företag handlar om kommunikation. Vilja och lust att kommunicera med kunder.

  • Resultat:

    Kunderna känner att sajten är för dem – andra känner att de vill rekommendera sajten till sina vänner – besöken och återbesöken blir fler och snart börjar också Googles hjärta klappa. Så enkelt är det. Glöm aldrig dina besökare i din iver att dra på dig en ledartröja.

    Så blir du etta på Google - bevisat

    Google ♥ Dig

    "Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
    Frida, Pärlverkstan

    "Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
    Lollo Vestlund

    "Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
    Elisabeth Karlgren, Stockholm

    "Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
    Lennart i Skövde

    "Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
    Peter T, IT-chef

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap