I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

De 10 viktigaste hemligheterna med att få Google att gilla din sajt.


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det finns siffror som pekar på att upp emot 85 % av all trafik till en sajt kommer från sökmotorer. Smarta marknadsförare vet det här och lägger ner mycket tid på att analysera vad det är som gör att olika sökmotorer rankar olika sidor högt - och anpassar sina sajter efter det. Det jobbiga är att olika sökmotorer gillar olika saker och dessutom ändrar de sina regler hela tiden, bland annat för att stoppa fusk och fula tricks.
Men det finns saker de inte ändrar på. Kavla upp ärmarna och ta till dig de absolut viktigaste hemligheterna med att få besökare att hitta din sida hos sökmotorerna.


1. Jobba med ditt innehåll.

Innehållet på din sajt är det första och viktigaste du ska tänka på för att bli omtyckt av sökmotorer i allmänhet och av katalogtjänster i synnerhet. Planera därför varje sida så att den handlar om en (1) sak. Det gör det lättare för sökmotorernas spindlar, som egentligen är ett program, att kategorisera och värdera sajten. Att ha fokus på en sak i taget, en sak på varje sida, är nyckeln till att vara begriplig för en sökspindel.


2. Välj rätt domännamn.

Sökmotorerna gillar domännamn som heter samma sak som de ord folk söker efter. Om du heter Kalle och bygger en sajt om motorcyklar så är det smart att boka en adress som heter motorcyklar.com istället för att falla för ditt egos lust att boka "kalleshojar.se". Skälet är förstås att fler människor kommer söka efter ordet "motorcyklar" än "kalleshojar".

Om du vill vara helt säker på att kunna bli hittad via sökmotorer är det bra att du har en egen domän, alltså ingen subdomän (ex:www.veteranmotorcyklar/smartawebbhotellet.se). En del sökmotorer har blivit allergiska mot subdomäner eftersom det har kommit alltför många sidanmälningar från oseriösa företag från dem. De oseriösa företagen har byggt avancerade och vågade doorways på subdomänerna och vågat göra det eftersom de struntar i att de blir utsparkade - det är bara att bygga nytt någon annanstans och försöka igen.


3. Bry dig om metataggarna.

Metataggarna innehåller bland annat information till sökmotorernas spindlar om vad varje sida på din sajt handlar om. Det finns tre metataggar som du behöver ägna mer tid åt och det är: Nyckelords- (Keywords), Titel- (Title) och Beskrivningstaggen (Description). I nyckelordstaggen skriver du in ord som din sida handlar om och som du tror att människor söker efter när de letar efter det du erbjuder.

Nyckeordstaggen används för ord som du tror att surfare söker efter - och som du har på din sida. I titeltaggen skriver du in titeln på varje sida. Det är den texten som kommer att visas som rubrik i ett sökmotorsvar.

Beskrivningstaggen är den text som syns som beskrivning under titeln vid en sökmotorträff.

Det är smart att göra något extra av Titel- och beskrivningstaggen eftersom de också fungerar som en annons bland de andra träffarna. Berätta vad man kan få ut av ett besök på din sajt. Det kommer att skilja dig från amatörerna som brukar proppa Titel- och Beskrivningstaggarna fulla med ett och samma nyckelord.


4. Lägg massor av kraft på dina nyckelord.

Lägg ner mycket tid på dina nyckelord. Du måste tänka ordentligt här. Vad är det människor skriver i sökboxen när de letar efter det du har att erbjuda? Stavar de fel på ordet - perfekt använd ordet. Är det vanligt med särskrivningar (motor cykel) är det också bra. Försök hitta kombinationer av ord s.k. nyckelordsfraser och använd dem. Använd också pluralformen av orden. Allt det här är särskilt viktigt om din sajt är en av många sajter om samma ämne. För att få fram smarta nyckelord kan du be en kompis att försöka hitta din sajt genom en sökmotor utan att använda ditt namn. Se vad han/hon söker efter. Gör en lista och glöm inte att använda nyckelorden på den synliga sidan också.


5. Se till så att spindeln inte vänder i dörren.

Dina nyckelord och fraser måste finnas både på sidan och i HTML-koden för att stödja varandra. Finns de inte på båda ställena kan nyckelorden räknas som irrelevanta. Spindeln fattar inte vad sidorna handlar om eller vädrar fusk och vänder i dörren. Många sökmotorer indexerar inte ASP-sidor. ASP-format används vanligen för interaktiva gästböcker och annat som kan ändras direkt på sidorna. Samma problem möter den som har information som ligger i databaser och den som har ramar på sidorna. Om du struntar i metainformationen (metataggarna) eller lägger in den fel kan det också bli stopp hos en del sökmotorer.


6. Balansera in- och utlänkar.

Sökmotorer har många kriterier för hur högt de rankar en sida för ett visst sökord. Ett av kriterierna är hur många som har länkat till din sida. Är det många som har lagt en länk till din sajt talar det om för sökmotorerna att ditt innehåll är attraktivt och spännande. På det sättet gör sökmotorerna alla sidor på nätet till sina egna redaktörer. Ditt mål är att ha minst 100 länkar till din sida. Ligger du däromkring kan du vara ganska nöjd.

När det gäller utlänkar, länkar till andra sidor från dina sidor, är de också viktiga för hur din sida rankas. De viktigaste länkarna både in och ut är från eller till sidor som är nära besläktade med din eftersom det finns kategorier också där. Om du har en sajt om motorcyklar är det bättre att en sajt om motorsport länkar till din sida än att en ICA-butik gör det.


7. Bygg satellitsidor för särskilda sökord.

De smartaste aktörerna på nätet har slutat med doorwayssidor, alltså sidor som är gjorda enbart för att dra trafik på vissa sökord utan att direkt ge något tillbaka till den som kommer dit. Ett smartare alternativ kallas för satellitsidor, dvs. sidor med egna domänadresser som handlar om ett smalare område av det din huvudsida handlar om och som innehåller ett speciellt ord som många söker på. Säg att din sida handlar om motorcyklar. Du skulle då kunna bygga en satellitsajt som heter veteransmotorcyklar.com som bara handlar om gamla motorcyklar. På den sidan lägger du sedan strategiska länkar till din huvuddomän som heter motorcyklar.com och får på så sätt indirekt trafik till din huvudsajt från sökmotorerna. Det viktiga här är att dina satellitsidor kan stå för sig själva och har ett bra innehåll.


8. Försök inte lura sökmotorer - de bits tillbaka.

Det finns många saker man kan göra med sidorna för att försöka dra trafik från sökmotorer. Det vanligaste fula trixet är att proppa in ett och samma nyckelord i metataggarna och i texten på sidorna för att inbilla sökmotorn att din sida är jätterelevant för just det sökordet. Sökmotorerna blir smartare hela tiden och kastar ut alla sidor som fuskar, ja till och med en liten misstanke om fusk kan få din sajt utsparkad. Tänk dig själv om du hade en sökmotor och din affärsidé är att ge relevanta träffar till alla som söker efter något. Vad skulle du göra med dem som fuskar och därmed förstör hela din affärsidé. Andra fuskmetoder är att lägga hela sidorna fulla med nyckelord i samma färg som bakgrunden så det inte syns för besökaren men för spindeln. Det här är numera ett säkert sätt att bli utkastad på. Fuska inte.


9. Inse att du måste göra saker själv.

Det finns sajter som säger att de kan registrera din sajt till flera hundra, ibland flera tusen sökmotorer helt gratis. Det låter ju fantastiskt, eller hur? Sanningen är att det finns mindre än 10 sökmotorer som räknas. De här sajterna vill lura till sig din mailadress som de sedan säljer vidare till stora spamregister.
Att anlita en registreringstjänst kan vara farligt av andra skäl också. Din webbadress skickas ut till 3000 "sökmotorer" varav många använder samma index. Det som händer är att ett och samma index får en anmälan från din sajt 345 gånger och klassificerar dig som en indexspammare och kastar ut dig.

Det finns också ett helt gäng företag som säger att de kan garantera förstaplatser för din sajt på olika sökmotorer. Om ordet du vill ha trafik ifrån är "asdkajlr934985'19fjd2" så är det möjligt att de kan lova dig det, men alla andra ord är det omöjligt att garantera hög placering på. För oss som jobbar med det här handlar det om en hel del gråa hår och svettpärlor i pannan när vi försöker lista ut vad sökmotorerna tänker - för de tänker olika saker varje vecka.
Ska du anlita ett företag som ska hjälpa din sajt att hamna högre upp, leta då efter intelligenta människor snarare än att intelligenta program. En stor del av deras tid kommer nämligen handla om att tänka på dina nyckelord och att göra analys av innehållet på dina sidor. Att skriva in din domänadress i ett program och trycka på en knapp fungerar inte. Den som säger det ljuger.


10. Registreringen av din sajt - gör rätt från början.

Det finns ett tiotal intressanta sökmotorer som du vill anmäla din sajt till, fler är det inte. Anmäl din sajt ungefär var sjätte vecka ända till du ser att den kommer upp bland träffarna. Registrera bara din huvudadress och väldigt viktiga undersidor. Det är viktigt att du lär dig skillnaderna mellan de olika sökmotorerna och försöker specialisera dig på att förstå reglerna för den sökmotor du tycker är viktigast för dig. Använd exakt det antal ord, symboler, punkter, komman och utrymme som sökmotorn tillåter.

Till katalogtjänster som till exempel Yahoo ska du bara registrera din huvudadress. Det är människor som tittar igenom din sida och om du har ett bra innehåll och har angett en relevant kategori kan du komma med. Dock - det sägs att 90 % av dem som anmäler sidor till amerikanska Yahoo inte kommer med - ansträng dig. Planera innan du anmäler din sajt.

Ett vanligt missförstånd hos många är att de tror att man bara registrerar sin webbplats en gång och sedan är det klart, men det fungerar inte så. En del sökmotorer kan ta bort din sajt från sitt index utan att du förstår varför och ibland fyller de på med nytt och din gamla registrering försvinner neråt i rankingen.

Som du ser - Det är inte så svårt att få din sajt indexerad högt av sökmotorerna men det kräver din tid och det finns inga genvägar. När du blir trött på jobbet och ser reklam om allt du kan få gjort gratis - minns då det gamla talesättet: Det som låter alldeles för bra för att vara sant - är oftast för bra för att vara sant. Och du kommer njuta desto mer av att bli nummer 1 när du förstår mekanismerna bakom att bli det.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap