Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Handen på hjärtat - vet du och din personal vad ni säljer?


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Låt mig få trampa på en öm tå. Nedanstående frågor är de som alldeles för många företag har för vaga svar på. Ingår du i den gruppen? Testa själv och skapa förändring

1. Kan du (och din personal) säga vilken affärsidé* ditt företag har i en enda mening även om du/ ni väcks mitt i natten?
Om du/ ni inte kan formulera affärsidén i en mening eller över huvudtaget, vad jobbar ni då mot för mål? Det här är förvånande vanligt på alla företag. Att de anställda inte kan säga vad idén med företaget är, kan bara vara ledningens fel, men att ledningen själv inte kan säga vilken affärsidé företaget har är rent av skrämmande. Testa dina företagarkollegor och vänner får du se att jag har rätt. Jag gissar att 8 av 10 av dina vänner och kollegor inte kan svara på frågan direkt. Din affärsidé i en enda mening är också nödvändig för leverantörer och andra samarbetspartners att veta. De får lära sig vad ni jobbar för och kan hjälpa er att nå era mål.

2. Har du vågat göra "Jag är kund till mitt eget företag-testet"?
De finns få företag som verkligen kontrollerar vad det är kunden möter i kontakten med företaget. Det handlar om allt från svarstider, bemötande i telefonen, hur lätt det är att få information om produkterna när kunden behöver det - till hur lätt du har gjort det för kunden att köpa. Be en vän att bli kund till ditt företag. Be honom/henne att testa hur det känns att ha med ditt företag att göra genom att låtsas vara kund och gå igenom ditt företag på de här punkterna.

3. Hur ofta ställer du dig frågan vilket medel som bäst passar syftet med din marknadsföring?
Innan du bestämmer dig för att marknadsföra något överhuvud taget, så måste du veta var och hur du ska göra det. Ska du annonsera, skicka säljbrev eller ringa? Varför? Vilket är syftet och vilket är målet? Vilket sätt är mest effektivt? Varför tror du det? Marknadsför dig inte för att andra gör det och att du känner att du måste göra det också, gör det för att du har en tydlig plan med det. Planera planera planera. Sikta - skjut.

4. Kan du i en enda mening säga varför kunderna ska välja ditt företag istället för dina konkurrenters? Jag vill att du ska svara på den här frågan nu direkt. Du har inte ens en minut på dig att tänka ut svaret. Om du inte lyckas med det har du ett stort problem som du måste gå till botten med. Svaret du ger måste vara tydligt. Du kommer inte undan med "eftersom vi bryr oss mer" eller något sånt. Du måste helt enkelt formulera din viktigaste konkurrensfördel. (Tänk på att om det inte är supertydligt för dig varför människor ska komma till ditt företag - hur ska det då kunna vara tydligt för dina kunder?)

5. Vilka är dina 5 huvudkonkurrenter och vad gör de för att marknadsföra sina företag?
Vet du inte det så vet du ingenting. Du vet inte vilka målgrupper de fokuserar på och vilka de inte fokuserar på. Du vet inte hur de vill att deras produkter ska uppfattas och du vet inte heller vilka sätt de berättar det på. Ta reda på det här så fort du kan och leta efter luckor i deras sätt att jobba. Luckorna ska du fylla.

6. Övervärderar du din egen tro på att kunderna älskar dig?
Tycker kunderna att du är en trevlig person på ett trevligt företag. Är du säker på det? När tog du senast reda på vad kunderna tycker om ditt företag?

7. Hur ser din ideala kund ut?
Har du gjort en sådan identifikation? Den kan hjälpa dig att sikta långt mycket bättre i allt du gör. Vilka är de? Var når du dem antagligen? När behöver de din produkt? Vad har de för ålder, kön, utbildning, hobbys, intressen. Vad har de för ansvar? Vilket problem försöker din ideala kund att lösa som du kan lösa åt honom/henne osv. Ta reda på det här. Observera att "din ideala kund" inte är samma sak som den kund du helst vill ha utan den kund som mest sannolikt kommer att köpa från ditt företag. Det brukar finnas en skillnad som du ska hitta.

Som alltid – gör nu!

Lästips som andra gillat

Konsten att sätta smarta mål - och att nå dem

”Boken fick mig att öppna ögonen för att jobba mer målinriktat. Den här boken ligger nu som grund i vårt nya tänk när vi ska presentera vår marknadsplan. Mycket lättläst och bra bok.”
Jonas Andersson, Scantec Lab

"Jag har använt boken vid uppsättning av affärsmål för en enhet och den har hjälpt mig med principer och guidelines, Boken gav mig tankar att reflektera över när det gäller målsättningar.”
Ronny Eryd

”Den tog upp både jobbet och privat, allt hör ju ihop. Jag fick veta för ett år sedan via en utvärdering att jag inte var så strukturerad. Jag chockade mig själv och min omgivning. Men när jag började fundera lite på det så var det nog ganska sant. Jag är duktig på att kasta upp bollar men inte att ta ner. Jag måste börja jobba med mål så jag vet att jag kommer i mål och att jag jobbar mot rätt mål. Det är ett pågående arbete kan jag säga. Jag här läst flera böcker från ert förlag och det jag tycker bästa om är böckerna är korta och koncisa, lull-lullet är bortskalat. De innehåller praktiska tips för att komma vidare. De är dessutom roliga att läsa vilket höjer värdet ytterligare.”
My Oscarsson, Saferoad

"Boken har hjälpt mig med att stanna upp och fundera på vad jag vill, och hur jag på ett målmedvetet sätt kan ta mig dit. Jag ska nog gå tillbaka till boken då och då, det kan löna sig."
Pernilla Jansson, Ateljé Smått & Mått HB

”Boken har hjälpt mig att skapa bättre beslutsunderlag i mitt företagande. Jag har lättare att hålla rätt kurs och följa en plan. Boken var pedagogisk och bra.”
Appelgren, Arevenue

”Boken var en effektiv och innehåll inspirerande sammanfattning av ett viktigt ämne. Jag använder mig av ”målkedjor” när jag sätter upp mål, vilket leder till bättre måluppfyllnad.”
Peter Magnusson, Marinshopen R.M. AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap