Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 sätt att hålla koll på konkurrenterna

Säg att staten gick ut och sa att det från och med nu och för all framtid är förbjudet för alla andra än ditt företag att sälja X (det du säljer). Skulle du då svara:

1. Det går vi inte med på, vi vill fortsätta att jobba i hård konkurrens.
eller
2. Var skriver vi under!

Jag skulle vilja svara både 1 och 2, det beror på vilken dag du frågar, men oftast vill jag svara alternativ nummer 1 eftersom det faktiskt är bra på flera sätt:

För kunderna:
1. Företag håller sig vakna och gör bättre ifrån sig
2. Kunder får det bättre eftersom de får fler val och behandlas bättre

För ditt företag:
1. Konkurrens ökar omgivningens medvetenhet om det du säljer (även dina konkurrenters annonser ger dig jobb)
2. Konkurrens ger dig möjligheten att se andra vinklar av det du säljer (dina konkurrenters vinkel)
3. Din konkurrent kan lära dig nya saker om branschen om du studerar vad de gör.
4. Du märker vad som händer med marknaden direkt av till exempel konkurrenter som växer och andra som försvinner.
5. Du jobbar hårdare och blir bättre på det du gör
6. Konkurrens hjälper dig att skapa nödvändiga förändringar så att du är med i matchen hela tiden
7. Du kan köpa din konkurrent eller gå ihop med dem (eller sälja ditt företag till dem).

Så visst är det sunt med konkurrens, men jag skulle inte sträcka mig till att jubla över den varje dag (som man ska göra för att inte verka sur och småaktig).


Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter

I sportens värld, och kanske framför allt inom lagsporten gör de allt de kan för att studera sina motståndare. De vill veta vilka styrkor och vilka svagheter man kommer att möta på planen och var man behöver bli starkare själva för att vinna matchen. För det är ju vad det handlar om. Att vinna matchen. På exakt samma sätt gör företag som lyckas. Det här är smart att göra kontinuerligt för att veta vad det är du slåss mot därute.

Här kommer tips om hur du gör en fantastisk konkurrentanalys

1. Ring dem
Det första och smartaste att göra är att ringa dina konkurrenter och be om deras broschyrer och marknadsföringsmaterial. När du ringer märker du också hur du blir bemött och hur snabbt de svarar. Du får också reda på hur snabba de är att skicka material till kunder.

2. Köp av dem
Om du äger dina konkurrenters produkter så är det lättare att jämföra dem med dina egna.

3. Besök dem
Har de butiker så måste du besöka dem, prata med personalen och kanske till och med vara lite besvärligt för att se hur bra de är på att hantera dig som kund.

4. Besök dem på mässor, föreläsningar och event
Det är här dina konkurrenter har planerat för att visa upp sina bästa sidor. Håller de måttet? Vad gör de bättre än du? Vad kan du lära dig av dem?

5. Ladda ner saker
Om de har en sajt med nedladdningsbart material, en presslista, ett nyhetsbrev - se till att du finns med och kan ta del av all ny information.

6. Läs deras årsbokslut
Det är bra att veta hur det går för dem rent ekonomiskt men också att se vad de planerar för framtiden.

7. Fråga dina kunder
Du vill veta vad dina kunder tycker om ditt företag och hur det står sig i förhållande till dina konkurrenter.

8. Håll koll på deras sajter
Njut om de inte gör något åt dem. Ta till dig smarta saker om de är aktiva på nätet.

9. Kolla om de annonserar på nätet
Sök efter era gemensamma nyckelord på Google för att se om de annonserar med Adwords till exempel. Om du inte gör det själv och du märker att de fortsätter att göra det kan det visa att det är ett bra sätt för dem att få kunder. Kanske att det är dags för dig att också börja med Adwords-annonsering.

10. Mera Googling
Sök på dina konkurrenters företagsnamn och nyckelpersoner på nätet och se vad de har för sig och vad andra tycker om dem.

Till sist
Det finns såklart mycket mer att göra men för att få en grundläggande konkurrentanalys är det här en bra start.

Din hemläxa
Gör en förteckning över dina tio viktigaste konkurrenter och beställ deras säljmaterial och jämför med ditt. Skapa förändringarna som gör att kunder som hör av sig till både dig och dem lätt kan förstå varför de ska välja ditt företag framför deras. På det enkla sättet kommer kunder som ringer både dig och dina konkurrenter få det lättare att säga ja till dig – utan att dina konkurrenter fattar vad som hände.

Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap