I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur mycket gratisreklam vill du ha?


Aktuella och smarta tips om hur du kan jobba bättre med PR
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Nu ska vi prata om en jättejobbig ;-) morgonrutin som kommer att ge dig massor av gratisreklam.


Jag vill att du ska börja jobba redan under frukosten så här:

1. Slå upp morgontidningarna och sätt på dig dina mest analytiska glasögon.

2. Leta bland artiklarna för att se om någon skrivit något som det är värt att skicka en glad hälsning till eller om det finns något särskilt att irritera dig på, att svara på eller kommentera. Det du letar efter är sånt som anknyter till din bransch och/eller verklighet på något sätt eller som du kan hitta en egen koppling till.

3. Riv ur artiklarna och ta med dem till jobbet. Börja skriva svar, kommentarer, inlägg. Inget avancerat. Ge bara artikelförfattaren din syn på saken.

4. Resultatet kan komma snabbt. Det är inte så vanligt som man kan tro att journalister får feedback på artiklar - utnyttja det. Det här förlaget får in över hundra artiklar i olika tidningar varje år bara genom att vara lite mer morgonpigg än många andra.


Men..

...Gör inte misstaget att betrakta journalister som några att lura. Det kanske går en gång, men det går att lura kunder en (1) gång också. Det du skriver ska hjälpa den som har skrivit artikeln - inte marknadsföra dig (det gör det ju ändå). Skriv för att hjälpa till, belysa en annan sida av saken, berätta att de har fel och varför- helt enkelt hjälpa en journalist att göra ett bättre jobb. Du kommer bli betraktad som en viktig källa och vips skrivs snart den där artikeln om ditt företag - och du får gratisreklam.


Vågar du dig på det här? Klart du gör

Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:

Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.

PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.

Här läser du exempel på PR-tipset.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap