I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

20 tips om att få företaget att blomstra i lågkonjunktur

Är ditt företag drabbat av lågkonjunktur?

Ok, hjulen gnisslar lite men det är inget skäl att vare sig sticka huvudet i sanden eller att skylla sina tillkortakommanden på det där larviga ordet lågkonjunktur.

Här kommer därför 20 konkreta tips för dig att både härda ut och att växa under det närmaste året.


1. Undvik gnällfisar (ja, det är ett passande ord). Det finns ett helt gäng där ute som bara pratar om undergång och om hur hopplöst allt ser ut. Gnäll smittar och du behöver energi nu, inte depression.

2. Glöm förra året. Vare sig du sålde bra eller dåligt – glöm det. Skapa nya mål. Det är som om du just startat ditt företag nu och ska jobba för att det ska lyfta. Om du känner av nedgången nu så blir du bara deprimerad av att jämföra siffrorna med förra årets.

3. Leta efter fördelarna. Det finns något som är bra, något du kan se som en möjlighet. Vad är det? Är det att du kan bli av med någon som inte fungerar så bra som du vill på jobbet? Är det att en ny marknad öppnar sig om du bara ser bortom det som är negativt just nu? Är det att du får chansen att se över ditt företags affärsmodell? Kan du plötsligt få råd att annonsera eftersom det blir billigare? Går det att få tag i duktig arbetskraft billigare? Finns det någon experthjälp du inte haft råd med att anlita förut som nu är mer tillgänglig? Leta efter fördelar också. Se till att skapa de ändringar som lågkonjunkturen ger dig chansen att skapa.

4. Inse att du måste jobba hårdare nu för att nå samma resultat som förut. Det betyder att du kanske måste börja tänka på att göra tio gånger mer: Kontakta tio gånger fler möjliga kunder, följa upp och prata med tio gånger fler befintliga kunder.

5. Glöm aldrig dina långsiktiga mål. Det kan vara frestande att ta genvägar på bekostnad av olika saker men kom ihåg att ekonomin går upp och ned hela tiden och att du måste jobba för att finnas både i goda och i dåliga tider. Skär aldrig ner på kvalitet.

6. Skapa ett belöningssystem som träder i kraft när du åstadkommit saker. Ha också ett system för att ta hand om dig själv när det är tungt.

7. Är det värt min tid? Det är världens bästa fråga att ställa inför allt du har att göra. Om du vänjer dig vid att använda den frågan så kommer den att poppa upp hela tiden och du tvingas svara på om det du gör verkligen är vettigt. Så här kan du fråga också:
• Är det jag gör nu prioriterat?
• Kommer det jag gör nu att öka intäkterna?
• Kommer jag närmare målet om jag gör det här?
• Är det jag gör egentligen något som är någon annans jobb eller skulle det kunna bli det så att jag kan göra viktigare saker?

8. Återuppfinn dig själv. Sätt dig ner och tänk. Stäng av allt som stör och fundera över hur du kan skapa mer försäljning för det du säljer. Är det med hjälp av samarbeten? Är det med hjälp av förstärkt service? Är det genom att hitta andra distributionskanaler (internet kanske)? Vad skulle du verkligen vilja göra ett försök med som du tror kan lyckas lyfta företaget?

9. Byt till lejonkostymen. Om du normalt är en mild person så måste du nu ta en mer offensiv roll för ditt företags skull. DU måste gå före och visa personalen vägen till en ny attityd. Om ni förut varit i en skön position där beställningarna i stort sett kommit av sig själva är det tufft men nödvändigt att göra om dig själv och alla andra till krigare.

10. Bli en bra försvarare. Alla dina kunder du redan har är utsatta för andra företags lust att ta över dem. Försvara din plats i kundernas hjärtan. Du försvarar din plats bäst genom att just nu visa dina kunder hur mycket de betyder för dig. Hitta på bra saker som hjälper kunderna. Visa att du står på deras sida och att alla beställningar är lika mycket värda. Affärer är att hjälpa varandra i vått och torrt. Om dina kunder känner så för dig kan dina konkurrenter knacka knogarna blodiga på dina kunders dörrar utan att någon öppnar.

11. Det finns en härlig gammal regel som jag använt mig av i tio år – varje dag ska du göra fem saker som tar dig närmare ditt mål. Över den här tiden har jag alltså gjort ungefär 18 250 saker som tar mig närmare mitt mål. Du kan göra samma sak. Det tar ju bara en arbetsvecka att göra 25 saker.

12. Ta en närmare till på ditt företag och ställ dig frågan: Om jag just hade köpt det här företaget, hur skulle jag då göra för att sälja mer/expandera?

13. Ställ dig frågan: Om jag hade en miljon att investera i det här företaget. Vilken del av företaget/vilka produkter/tjänster skulle jag lägga pengarna på?

14. Fråga dig själv: För att fortsätta vara, eller bli marknadsledare i 20 år, var ska jag lägga min tid och resurser just nu?

15. Fråga dig själv: Vad kan jag göra för att dubbla styrkan i vårt varumärke inom sex månader?

16. Fråga dig själv: Vad fungerar bra just nu och hur kan jag se till att det fortsätter fungera bra?

17. Fråga dig själv: Vilka är de fem viktigaste personerna i företaget och vad kan jag göra för dem så att de stannar kvar länge?

18. Fråga dig själv: Vilka system och processer fungerar så bra att vi tar dem för givna? Vad kan vi göra för att förbättra dem?

19. Ring kunden och fråga varför det inte blev något istället för att bara acceptera ett nej. Och en sak till – titta igenom dina offerter och se vad du kan göra bättre nästa gång istället. En bra sak med lågkonjunktur är att du har en gratischans att göra saker bättre – du har tid till det mellan säljsamtalet. Du har tid till det istället för att sitta på Facebook och leta gamla kompisar. Du har tid till det istället för att ta långlunch. Du har tid. Ljug inte för dig själv.

20. Gör prospektering till ditt främsta uppdrag. Det är det viktigaste du kan göra varje dag. Genom att ständigt leta efter vilka som kan bli dina kunder kommer de också att komma till dig i ett bra flöde. Ställ dig alltid frågan: ”Vem skulle vi vilja göra affärer med om vi hade chansen?” Skriv upp allt du kommer på. Gör det till en vana bland alla i företaget att alltid skriva upp det de kommer på. Varför inte ha en Whiteboard i ett rum med en godisskål bredvid. Alla som skriver upp en bra idé får ta en godisbit(eller i dessa tider kanske snarare än frukt). Den som inte har något att göra kan gå in och läsa och få någon bransch/person/företag att bearbeta nu direkt. Det är så saker börjar hända.


Så där. Nu har du lite att bita i

Så får du ditt företag att växa snabbare

54 steg som får ditt företag att växa med raketfart

”Jag läser boken om och om igen. Inte nog med att man blir inspirerad att kämpa vidare, man kommer på så mycket nya saker man kan göra för att förbättra företaget. Jag har blivit mer strukturerad och seriös med företaget. Jag får nog ta och skälla lite på dig då boken har gjort att jag har svårt för att inte "ta med företaget hem" längre. Innan har man kunnat åka iväg och träna på gymmet och släppt alla tankar men t.o.m. där funderar man på företaget. Jag kollar mailen och webbshoppen stup i kvarten. Jag brinner, tack vare din bok, mer för företaget men jag har samtidigt svårt att släppa arbetet hemma.”
Anders, AstroTech

”Samtidigt som boken är humoristisk så får man konkreta tips och råd om olika situationer som man inte har tagit tag i eller saker som garanterat kommer att dyka upp framöver och som man då kan förbereda sig på. Har läst boken ett flertal gånger och varje gång så kommer jag på saker som jag borde ha gjort. Boken fungerar som en coach eller mentor och ger nya synvinklar på problem man stöter på. Tankegångarna runt prissättning gjorde att jag fick en annan syn på vad det är man säljer och att det inte är priset som avgör utan det är värdet i tjänsten eller produkten man säljer. Genom rätt prissättning så undviker man de kunder som man ändå inte vill sälja till. Den här boken är lika bra som de andra jag har införskaffat och jag har rekommenderat den till andra företagare.”
Jan Alexandersson, MALEX

"Boken gav mig ovärderliga tips i hur man får företaget att växa snabbare! Jag har ändrat min strategi och kan nu fokusera på det som verkligen ger resultat. Jag rekommenderar boken till alla som äger ett företag, stort som litet."
Patrik Remann

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap