Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får fler kunder NU


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Det kan vara svårt att se signalerna när man är mitt uppe i något. Det här är tydliga tecken på att du behöver förändra saker NU:

1. Du får fler och fler konkurrenter på din marknad

2. Marknaden blir mindre

3. Dina intressen och värderingar stämmer inte längre med tiden

4. Kunderna har sakta men säkert börjat försvinna eller lägger mindre order hos dig än tidigare

5. Det är inget kul att gå till jobbet på morgonen

6. Du ser att dina konkurrenter börjar ändra inriktningar

7. Det tar mer och mer tid att jaga efter kunder

8. Du förlorar nyckelpersoner till konkurrenterna

9. Ditt företag kan inte längre bära din livsstil

10. Du lär dig inget nytt

Hur många rätt/fel fick du? Ta det lugnt, vi är på väg framåt nu. Och det roliga är att det inte är så svårt att ta sjumilakliv ganska fort. Kolla på nedanstående viktiga tankar – var och en av dem kan direkt leda till mycket större framgångar för ditt företag.


1. Kundunderlaget
Fråga dig själv: Om du just hade köpt ditt eget företag, hur skulle du göra för att sälja mer till det kundunderlag som finns? Du kanske ser svaret direkt.

2. Pengar
Fråga dig själv: Om du hade en hög med pengar att investera i någon särskild del i ditt företag för att göra så stor förändring som möjligt, var skulle du lägga de pengarna då? Förstår du vilken intressant vinkel det här är? Du kanske måste rycka upp något med rötterna som bara ligger och lullar i ditt företag. Svårt att göra, men underbart när det är gjort.

3. Marknadsdominans
Fråga dig själv: För att bli marknadsledare inom ditt område i 10 år – var ska du lägga din tid och företagets resurser för att bli det? Wow! Tanken svindlar.

4. Renommé
Fråga dig själv: Vad kan du göra idag för att göra företagets renommé dubbelt så starkt och bra inom sex månader?

5. Vilket är läget just nu?
Fråga dig själv: Vad fungerar bra just nu och hur kan du få det att fortsätta att fungera bra? Den här punkten handlar om just eftertanke. Du ska inte börja veva med yxan för att du har den. Du ska inte laga saker som inte är trasiga.

6. Personal
Fråga dig själv: Vilka är de fem viktigaste personerna i min organisation och vad kan jag skapa för att de ska vilja stanna kvar länge? Tänk alltid på att dina anställda har en annan agenda än du har – ja så är det. Du måste jobba för att behålla dem, så du inte får en överraskning när de plötsligt säger upp sig. Då är det för sent att komma med lönepåslag, uppmuntrande ord och sånt.

7. Förändringsarbetet
Fråga dig själv: Hur snabbt och bra svarar vi på förändringar i kundernas liv, marknadens krav, teknikens utveckling, personalbehov och ekonomiska frågor? Det här är en punkt att verkligen ta på allvar. Vi lever i en tid där förändringarna kommer så fort att man knappt hänger med. Ta kontrollen och försök ligga före så mycket som möjligt.

Hur gick det?
De här frågorna är bra att ha med dig...jämt. Ja, varje dag är det bra att slänga ett öga på dem så att du behåller kontrollen.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap