I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Försäljning börjar med att bry sig om kunderna

Tänk efter - Har du någonsin känt dig osäker efter ett köp? Har du känt känslan i magen. Det gnager och du känner att du kanske gjort ett misstag.
Betalade du för mycket?
Skulle du tagit den blå istället för den röda?

Ibland behöver dina kunder verkligen ditt stöd. Ger du dem det redan innan de oroar sig? Det bästa sättet att göra det är att få kunden att förstå att du är hans/hennes bästa vän. Du måste visa dem att du inte kommer att vara en krånglig typ om de ångrar sig. Det är här försäljningen börjar.

Ditt jobb är att kunna varje aspekt om dina, dina konkurrenters produkter och om alla produkter som skulle kunna ersätta dina produkter. Du ska bli expert. Och när du väl kan allt om din produkts fördelar ställda mot konkurrenternas produkter så kommer något magiskt att hända.

Du vet hur det var när du läste historia i skolan. Plötsligt såg du historiska perspektiv överallt. Samma sak gäller din produkt. Ju mer du vet om den, om liknande produkter, om konkurrerande produkter, om produkter som skulle kunna ersätta din, desto mer entusiasm kommer du att utstråla. Och det är just det dina kunder vill att du ska utstråla.

Du ska helt enkelt vara dina kunders expert på området. Du ska vara den de kan lägga sitt förtroendekapital hos. Om inte du tror på dina produkter, vem ska då göra det? Om DU har tvivel på din produkt eller inte behärskar den tillräckligt kommer du att föra över den osäkerheten på kunden. Du måste alltså först ställa dig frågan om du själv tror på det du säljer. Kan du svara ja på den frågan kommer den säkerheten att föras över på kunden automatiskt. Som du märker. Det är inte först och främst sälja du ska lära dig. Du ska lära dig att bli dina kunders bästa vän.

Och det spelar ingen roll vilka förutsättningar du har. Du kanske vill tjäna massor av pengar eller förverkliga dig själv. Du kan vara gammal eller ung, man eller kvinna, det spelar ingen roll. Det viktiga är att du har en glimt av besatthet i dina ögon. Det är den glimten som kommer få dig att lyckas som säljare. Så är det faktiskt. Säljande handlar nämligen till stor del om att vägra ge upp, att orka kämpa vidare hur många nej du än får.

Du måste helt enkelt bestämma dig för att lyckas för att kunna lyckas. Rädsla är alltid lätt ursäkt. Det är på grund av rädsla majoriteten av svenskarna tillbringar det mesta av sin vakna tid med att uppfylla någon annans dröm snarare än sin egen.

Så se dig själv i spegeln och plocka fram glöden. Det är där din framgång som säljare sitter.

En klassiker som andra har gillat

Säljbibeln - Sveriges populäraste och mest kompletta säljbok

"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

"Säljbibeln har hjälpt till med massor av ny insikt. Använder den ofta som uppslagsverk."
Patrik Elwinson, ElwinSound

"Fantastisk bok som innehåller allt man kan tänka sig beträffande att sälja."
Hans Sjöblom, guldsmedsverkstaden.se


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Gratis råd för dig som är säljare
Här får du snabba och kloka säljtips som ger dig kraft och mod att sälja mer varje dag.
Du kan förvänta dig snabba tips och de enklaste lösningarna för att få ett bra resultat.

Stjärnsäljaren har funnits sedan 2004 och har 14 000 vassa säljare som prenumeranter idag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bra böcker för säljare från Bokförlaget Redaktionen.

Läs ett brev och se om det passar dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap