I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så gör du ett bra intryck första gången du träffar kunden


Tipsbrevet för hungriga tjänsteföretagare som vill komma ett steg till
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


När du träffar en kund för första gången är det spännande, ibland lite för spännande. Du vill göra ett bra intryck eftersom du vet att kunden först köper dig innan han/hon kan överväga att köpa det du säljer. Så här gör du för att ge dig själv de bästa chanser du kan få.

1. Sök på din kontakts namn hos sökmotorerna. Har han/hon ett ovanligt namn kan du hitta bra information som inte bara är yrkesrelaterad utan av mer privat natur. Han/hon kanske spelar golf, handboll, är aktiv i svampföreningen. Du letar efter gemensamma intressen. Dammsug kundens hemsida och leta efter var du kan komma in. Läs gamla pressreleaser. Plugga in det företaget anser sig vara och vad de skulle kunna bli med din hjälp.

2. Kom i tid. Var aldrig sen till ett möte med en kund. Om något händer och du inte kan komma i tid – ring i god tid innan och berätta det, inte fem minuter efter att du skulle ha varit där. Det är MYCKET viktigt för många. Jag tycker att det är intressant att se hur det slösas med tid hela tiden. Säljare som ska träffa mig kommer en kvart sent och ber om ursäkt när de kommer. De ligger redan risigt till för att jag är frustrerad över att ha avbrutit jobb och respekterat deras tid men de inte min

3. Behandla alla du möter hos din möjliga nya kund med respekt. En receptionist har större makt än du kan tro när det handlar om att se till att dina meddelanden kommer fram eller inte i framtiden.

4. Var förberedd. Se till att du har med dig allt du behöver, prover, broschyrer, priser, visitkort och allt du kan behöva.

5. Gör dig inte för hemmastadd hos kunden. Sprid inte ut ditt material över bordet innan du har fått lov att göra det. Det kan verka hotfullt.

6. Prata lite – lyssna mycket. Kontrollera samtalet med förberedda frågor om vad du vill veta om kunden. Flika in saker som visar att du känner till deras värld.

7. Använd ett vårdat språk även om din kund sitter och svär, spegla inte det med att svära själv. Akta dig för slang. Försök helt enkelt att vara en trevlig person, inte en cool person.

8. Erbjud inte lösningar direkt. Lyssna på vad kunden behöver. För min del känner jag mig bekvämare med att ta med mig allt kunden säger hem och därefter fundera ut vad jag kan hjälpa till med. Det brukar uppskattas av kunderna att man ger dem av sin egen tänkartid istället för att bara slänga fram en lösning direkt.

9. Klä dig snyggt. Snyggt betyder vårdat och genomtänkt. Det är lustigt med säljare ibland. De har en snygg kostym och slips, putsade skor och bra material, men de kan ha en granskog som sticker ut från näsan eller smutsiga naglar utan att märka det. Det handlar om yta. När en kund lyssnar på vad du säger studeras du dessutom i smyg efter saker att hänga upp sig på. Se till att det inte finns något negativt att hänga upp sig på.

10. Ha en positiv attityd. Det låter ju löjligt att säga men det hjälper kunden att känna förtroende för dig. Om du tror på det du säljer utan att bli flåshurtig och överentusiastisk så kommer det att märkas. Om det känns som att du är där för att hjälpa till, så kommer det att märkas. Om det känns att du lyssnar och analyserar kundens problem och situation så kommer du att sticka ut från det stora gäng av säljare som bara är krängare. Det är ofta ett smart samarbete kunderna söker, inte en person som säger ”kanon” som lösning på alla problem. Ett tips här är att du kan se dig som en läkare som ska diagnostisera en sjukdom hos kunden och komma med råd om behandling.

Den snabbaste vägen till ett fantastiskt självförtroende

Jag vill - jag kan - Jag ska!

"Jag har läst ett enormt antal "självhjälpsböcker" och böcker om mental träning, nlp m.m, för jag har ett stort intresse i detta ämne, men när jag snubblade över "Jag vill, jag kan, jag ska" av Thomas Nilsson så kände jag att om jag hade hittat denna bok för flera år sedan så hade jag inte behövt köpa nån mer bok. Helt otroligt bra är den!!!
Kent Ögren

”Boken hjälper mig varje gång jag tappat tron och drömmarna. Jag önskar jag kunde skriva att jag sträckläste den, men då hade ju inte boken fyllt sitt syfte. Jag hinner nämligen bara något kapitel åt gången innan jag åter är en “doer” och i full färd med nya planer! Tack för mycket kloka ord och för att jag får vara jag, för jag VILL, jag KAN och jag SKA! =) Den ger mig inspiration och påminner mig om vad som är viktigt för mig. ”
Nathalie Andersson

”På ett lättsamt och trevligt sätt tog boken mig tillbaka till mig själv. Många "livscoach-tips" är antingen så analyserande så man till slut tror att allt man gjort i livet har varit fel. Andra är så äckelhurtiga så man tröttnar på att läsa/lyssna efter fem minuter. Den här boken är full med tips och trix som är lätta att ta till sig var man än är i livet och man känner att man växer i lagom takt. Boken har hjälpt mig enormt. Den ligger på nattduksbordet och jag läser något passande kapitel i den så fort jag börjar känna mig lite låg. Superbra och billig form av terapi! Jag vill-jag kan-jag ska har (tillsammans med boken Rivstart) hjälpt mig att ta steget för att förverkliga min dröm, att starta eget företag och bli min egen chef. Efter lite peppning från boken tog jag mod till mig och sade upp mig från mitt jobb, ett jobb som inte har varit roligt på många år, på en arbetsplats som enbart andas kaos, knäckta medarbetare utan framtidstro osv. Jag har tipsat mina kollegor om den här boken. Risken är att det blir tomt på arbetsplatsen om alla läser den.”
Agneta Hermansson, AH Stallkonsult

"Boken ifrågasätter mycket och konfronterar tankar som man har! Man får aha-upplevelser och man kan se på saker från olika synvinklar. Den är lättläst och har ett bra format!"
Paul Spartalis

"Boken innehåller många användbara tips när man kört fast och det känns tungt med försäljningen. Den är mycket lättläst och rekommenderas av mig."
Michael, Eksit Data

"Jag köpte boken ”Jag vill – jag kan – jag ska” till en mycket kunnig kollega som gör ett bra jobb men behöver stärka sitt självförtroende och förstå hur bra jobb hon gör.
Det gör mig gott att hjälpa henne att bli starkare och må ännu bättre i sitt yrkesliv."

Börje Johansson, Hill-Rom Liko Nordic

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här:




  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap