Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om bloggar som marknadsföringsverktyg


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Idag ska vi prata lite om bloggar som ett möjligt marknadsföringsverktyg på nätet. För det är verkligen sant att en blogg kan bli ett fantastiskt och ett helt värdelöst sätt för dig att synas på nätet.

Förlåt, vad sa han? Sa han att det kan bli fantastiskt och helt värdelöst?

Ja, hur många bloggar läser du själv? Jag läser...ingen. Skälet är att de ofta är en orgie i ordet JAG och det är ju underbart för en person att få grotta ner sig i vilken frukost de åt och vad de egentligen anser om den senaste händelsen på löpsedlarna. Men är det bra marknadsföring? Är det inte snarare ett bevis på att de verkar ha lite för mycket fritid (usch vad jag är elak idag).


Så här känns de flesta bloggtexter för mig:

Jag vaknade tidigare än vanligt idag och tittade ut genom fönstret. Det snöar ute. Jag undrade om jag ska ta den blå eller röda mössan. Jag bestämde mig för jag skulle ta det beslutet lite senare. Oh, vilken succé det var igår på mötet. Alla kunder jublade. Härligt att vara så bra på det jag gör. Toppenhärligt! Nu har jag full fart framåt. Skönt med allt stöd jag får . Idag ska jag träffa en kund som jag ska hjälpa med massor av smarta grejor. Men först åt jag en ordentlig frukost. Fil, alltså egentligen A-fil. Jag gillar inte den vanliga filen längre. Den känns så fet. På tal om det så måste jag nog börja springa igen. Det var hur länge sedan som helst. Puh. Men hur ska jag hinna allt??? Det blev två smörgåsar med ost (eftersom leverpastejen var slut). Jag duschade och gav katten mat. Jag är verkligen förtjust i ordet jag och älskar att vara introspektiv och hoppas att ingen har märkt att den här bloggtexten innehåller ordet jag 19 gånger.

Hörs igen imorgon alla fans

P.S Jag valde den blå mössan till slut



Det jag menar är att om en blogg ska fungera som ett verktyg så måste den ha minst det här:
  • En originell vinkel, en personlig ton och ett starkt innehåll som är riktat till målgruppen.
  • Den måste uppdateras ofta, helst varje dag eftersom det är hela idén med bloggandet.
  • Och viktigast:
  • Den måste stödja det du vill sälja och gör det på riktigt eftersom bloggen ska hjälpa dig att sälja saker (annars kan du ju starta en privat blogg och bara ha det kul med den).

  • Bloggande, och särskilt företagsbloggande ställer enorma krav på kreativitet och förmåga att leverera spännande saker som inte bara berör målgruppen utan också säljer på ett direkt eller indirekt sätt. Tufft jobb att ha varje dag.

    Eller vad tycker du?

    Storsäljaren om att LEDA sitt liv (inte bara leva det)

    Så blir du framgångsrik - utan pengar, utan kontakter och med helt fel bakgrund

    "Jag vill från djupet av mitt hjärta säga TACK och åter TACK för att du har skrivit boken "framgångsrik".
    Den har på riktigt förändrat mitt liv. Gett mig smärtsamma insikter om mig själv som jag nu arbetar stenhårt med att förändra. Jag har bloggat och instagrammat om hur fantastisk den är och rekommenderar den till alla jag känner. Mitt ex är min ständiga följeslagare i handväskan, nerlusad med hundöron, tankar, funderingar och svar och den tänker jag behålla. Nu tar jag steget med något jag drömt om alldeles för länge och det är du som är en stor del i att jag vågar. Tack för att du skrev denna bok och tack för att du har förändrat mitt liv."

    Tina, putasmellonme.com

    "Har du sett Jumanjii Stefan? Några barn hittar ett spel som har ett eget liv. När de går nära spelet hör de en trumma inne i spelet. Så är din nya bok. Jag öppnade den och läste. Och skrattade och grät. Hjärtat slår fortare när jag läser. Nu ligger den på mitt nattduksbord och jag hör hur den trummar. Jag har aldrig läst något så fantastiskt i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska säga."
    Elin Eriksson, Malmö

    "Jag har läst många så kallade framgångsböcker i mitt liv, det har ALDRIG hänt att jag läst ut en bok så fort.
    Vilken känsloresa!! Hade högläsning för min man, ( jag brukar göra så när hans entreprenörshjärna brinner för mycket). Den här boken är helt unik, det finns en del i denna genre, men ingen som beskrivs på ett sådant pedagogiskt, träffsäkert sätt. Man känner trovärdigheten, man känner, energin, man känner all den kraft du lagt ner och det skapar respekt!! Med ett mod och ett sätt att bjuda på dig själv i boken, blir den så direkt att det inte går att sluta läsa, det går heller inte att ducka. Tack är ju ett för mesigt ord i dessa sammanhang! Men i alla fall, Tusen tack för att du valt och skriva den här boken. Som mina ungdomar säger DEN ÄGER!!"

    Anna Bengelsdorff, Ellos

    "Jag läser Framgångsrik och får den ena aha-upplevelsen efter den andra , jag är nog lite kär dig, för du skriver om mig och du har avslöjat mig . Nu har jag beslutat att mitt arbete de närmaste dagarna består av att läsa, och den här gången LÄSA din bok. Jag tar den till mig, jag antecknar , jag blir glad av dina träffsäkra provokationer, lägger boken ifrån mig för att reflektera, känner igen mig och känner igen min omgivning. Jag har läst böcker om personlig utveckling och karriärutveckling tidigare, begreppen är inte okända och jag har nått olika grad av inspiration, men ( förbjudet ord !!!) nu golvas jag och du öppnar mina ögon. Undrar om det är så här det känns att vara / bli religiös....."
    Mia Rieder

    "Boken var min resesällskap på flyget nyligen och jag kan sammanfatta att detta var en helt suverän bok: klarsynta, beska droppar serverade på klarspråk i krasshetens bleka lampsken; helbra! Jag har självt byggt bolag på mottot "Framgång är planerad, shit happens" och kan skriva under på allt i din bok med erfarenheter från företagandets skitiga skyttegravar.Jag har läst och studerat i hela mitt nyfikna liv och kan slå fast att detta är den bästa bok om personlig utveckling jag någonsin läst."
    Ulf Engerby, Qbranch AB

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap