Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Gör bättre presentationer så här


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare


Idag ska du få lära dig hur du snabbt kommer till saken så andra lyssnar.

Då ska du ropa: Ja, hurra vad bra!

För - du kanske har en superidé, en superprodukt eller något annat superbra som du vill att vi andra ska gilla också. Då måste du kunna förmedla den snabbt och attraktivt så att den som lyssnar hoppar ombord på din båt. Så klart.

Men det här är ett enooooooooooormt problem för många (och var beredd på några riktigt hårda generaliseringar baserade på mina egna erfarenheter).

Män verkar tro att ju mer tekniskt babbel och ju fler ord med 6 eller fler bokstäver och powerpointbilder man gömmer sig bakom, desto intressantare pitch. Kvinnor verkar tro att de måste ta efter män för att bli betraktade som seriösa yrkeskvinnor.

Arga mail om mina förutfattade meningar skickas till stefan.ekberg@redaktionen.se


10 budord om en lyckad presentation

1. Du ska lösa ett problem som du vet att mottagaren har (Du har tagit reda på problemet innan och häller salt i såren men kommer med sårbalsam i din lösning)

2. Du ska säga saker som mottagaren vill höra ( inte att förväxla med att ljuga, utan att fokusera på vad som verkligen angår dem i det du har att säga). Prata om mottagaren, inte om dig. Alltid? Alltid!

3. Du ska hålla det enkelt ( HUR är det du vill säga bra?)

4. Du ska fånga uppmärksamheten med något överraskande (spar en godbit)

5. Du ska säga rätt saker till rätt personer ( teknik till tekniker, pengar till ekonomen)

6. Du ska visa passion, att du verkligen tror på det du säger (Det kan du redan)

7. Du ska göra dina argument lätta att föra vidare för den som lyssnar (vidare till en chef till exempel)

8. Du ska hålla din pitch kort och vara beredd att göra den kortare eller slänga in ett saftigt köttben
om ögonen mattas på den som lyssnar

9. Du ska vara beredd och förberedd på vanliga frågor

10. Du ska avsluta presentationen med en lätt väg till nästa steg för den som lyssnar (var skriver vi på?)


Glöm aldrig att livet är orättvist. DU kan vara bäst i din bransch men en bättre säljare kan ändå nå fram bättre till en kund (eller personalen) med en sämre idé. Det är inte kul att höra men så är det faktiskt.


Presentera nu! Träna. Rekommendera den här artikeln till dina kollegor så de kan göra det också.

Lästips

Presentera som proffsen

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap