I din kundvagn:


Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Pressreleaseakuten


Aktuella och smarta tips om hur du kan jobba bättre med PR

Har du en ny produkt eller vill berätta något annat för medierna.

Här kommer tio tips på vad du ska tänka på.


1. Vad är det du ska berätta?

Grundregeln är att du ska berätta något som är intressant för tidningens, radioprogrammets, webbplatsens eller TV-programmets användare.
Det du berättar i en s.k. pressrelease ska ha det som kallas Nyhetsvärde.

Ett bra nyhetsvärde är något som får en journalist att säga "Är det här verkligen sant". Och här får du vara lite sträng mot dig själv. Att du öppnar en ny butik eller kommer med en ny produkt är naturligtvis spännande för dig, din familj och några till men det du måste fråga dig är: Hur ska det bli spännande för en journalist och för en tidnings läsare. Vad är det du har, eller kan skapa, som gör att ögonbrynen höjs en smula hos en journalist? Vad är det du har som kan kittla deras nyfikenhet?

Journalister och redaktörer får massor av brev och telefonsamtal varje dag. De behöver inte leta efter något att skriva om, de letar snarare efter det som är mest intressant att skriva om. Om du har det som passar just nu, just för det de planerar, eller det som de ser en ny spännande vinkel på då har du stora chanser och det spelar ingen roll om ditt företag är litet. Ibland är det faktiskt en fördel. Precis som det är en fördel i mediesammanhang att vara kvinna och företagare.


2. Skaffa perspektiv på din tillvaro

Ta två steg tillbaka från det du vill berätta. Vilket problem löser det du vill berätta?
Ringa in problemet du löser och skriv din pressrelease från det perspektivet.


3. Hur ska du berätta det?

Håll din nyhet kort. En A4 räcker för att täcka in det du vill säga.
Det betyder att du svarar på frågorna, vad, vem, hur, när, var och varför.
Ge detaljerad information i korthet (journalister har ont om tid och vill ha efterrätten först). All kompletterande information, fördjupning osv. kan du lägga på din webbplats eller erbjuda dig att skicka, eller berätta om per telefon, eller vid ett möte.
Din pressrelease ska visa det viktiga i det du har att säga.
Bakgrundsinformation, citat, jämförelser med andra produkter eller tjänster är bra att ha med. Beskriv ditt företag med ett par korta rader som innehåller hur länge ni har varit i branschen, var ni finns, vilka produkter och tjänster ni erbjuder.
Visa att du har auktoritet att uttala dig helt enkelt.


4. Sälj inte

En pressrelease är inte ett säljbrev. Hmm...jo det är ju det, men inte riktigt.

Det som skiljer säljbrevet från en riktigt bra pressrelease är tonen.
Om dina säljbrev berättar om den fantastiska superläckra och på alla sätt fantastiska luftfuktare du just lanserar, så berättar pressreleasen att 95 procent av alla som har mjäll lever i för torra miljöer. Ser du skillnaden?

Rubriken är viktig. Tänk dig att du är journalist och tar emot massor av pressreleaser varje dag. Den ena rubriken efter den andra skriker ut superlativer om hur fantastisk just den här nyheten är.
Och så kommer du till en rubrik som ser annorlunda ut. Den känns informativ och engagerad, snarare än hyperenergisk - hur känns det i magen?
Rätt befriande skulle jag tycka. En rubrik som kommer till saken direkt skapar intresse för att läsa vidare.

Tänk på att tidningar vill vara ensamma om att skriva om din nyhet.
Det absolut bästa sättet att bli vän med en tidning är att berätta i pressreleasen att det är bara de som får din nyhet. Det näst bästa sättet är att ta fram en vinkel för varje tidning så att alla har en chans att berätta en egen nyhet.


5. Vilken ton ska du ha?

Jag föredrar en personlig ton snarare än en företagarmässig.
Och personlig betyder fortfarande samma som ordentlig och ansvarsfull.
Den som läser din pressrelease är en människa, inte en tidning.
Personligt är bra.

En rolig sak. Kommer du ihåg mina tips om 10 sätt att göra ditt företag sexigare. Sex säljer, det vet vi, men att det skulle bli så säljande visste jag inte. Samma dag som nyhetsbrevet kom till dig, ringde Expressen och ville prata med mig om vilka jobb som är sexiga. Det blev en intervju.
Sedan kom pressklippen på löpande band. Till och med tidningen Allers hade snappat det här (visserligen stod det att jag hade forskat i ämnet).
Från Norge, Danmark och Finland rapporterades det också om svensken som forskar i sexighet på företag.


6. Vem ska du skicka din pressrelease till?

Om du ska träffa ett mål är det bättre att ta en svärm med stenar än att kasta en enda. Eller hur? Nja, inte riktigt.
Det låter ju bra att säga att man har 2000 namn på journalister i sin adressbok och att man kontinuerligt skickar ut pressreleaser till alla.
Gör du så? Då har du blivit en adressekorre. Det är en ganska vanlig art vilken kännetecknas av en stor lust att synas. Dessvärre har inte hjärnan hängt med lika snabbt i utvecklingen. Adressekorren tror nämligen att det handlar om att trötta ut en journalist, att uttröttning är det som får en artikel skriven. Hm...

Om du vore journalist, vad skulle du tycka mest om: Ett smörigt brev som hyllar dig och säger att du är ett geni eller en torr pressrelease utan story? Vad skulle du välja? Jag skulle inte vilja ha något av dem.
Jag skulle vilja ha en pressrelease som handlar om det område jag bevakar och en nyhet jag visste att jag var ensam, eller relativt ensam om.

När jag släpper en bok har jag tre regler för vilka jag skickar den till:
1. Boken skickas till en person som bevakar bokens område.
2. På en tidning som bevakar området speciellt.
3. En tidning som jag har en relation till, dvs. att jag läser tidningen och vet vad de kanske saknar.

Det jag vill säga är att adressekorrens svärm med pressreleaser överallt i allas faxar, i allas mailboxar och brevlådor på samma sätt bara blir ett litet pling istället för en stor duns om du har siktat rätt och kan den tidning du skickar releasen till. Vet du vad de skriver, vem som skriver om det och vad de skrivit då kan du också veta vad de kan vilja skriva om i framtiden.


7. Praktiska saker

Tänk på hur journalister vill ha materialet till sig. Det är inte alltid det som är lättast för dig som är bäst. Mail är ett sätt som många använder för att det går att pumpa ut hur mycket som helst. Eftersom det går att pumpa ut hur mycket som helst så pumpas det också ut hur mycket som helst.
Det är en överhängande risk för drunkning här.
Ta kontakt först och kolla av.

Om du skickar via mail, se till så att du inte skickar bilagor som inte syns, skicka allt synligt.

Ta reda på tidningens deadlines. Kom ihåg att månadstidningar ligger långt före. Om du har något du vill att någon ska skriva om i maj, skicka det minst ett par månader i förväg.

8. Kontakt

Se till så att det går att nå dig på alla tänkbara sätt och alla tänkbara tider, ta med mailadress, postadress, telefonnummer, webbsidesadress osv. Gör det lätt för mediarepresentanter att göra sina jobb.


9. Vad gör du om du inte hittar någon nyhet om ditt företag?

Uppfinn en nyhet:

*Slå ett Guinnessrekord med din produkt.

*Gör det förbjudet att inte röka i din tobaksaffär.

*Sätt igång en spektakulär tävling med din produkt i fokus "Vem orkar bära en värmepanna längst", "Vem bakar den godaste tårtan", "vem har bäst webbplats", "vem skriker högst". Vad som helst så länge det kan kopplas till ditt företag.

*Ge bort alla datorer i inventarieförrådet till sexårsverksamheten.

*Ta rygg på någon stor händelse som får konsekvenser för ditt företag. Göran Persson pratar om att reglera införsel av livsmedel. Skriv till en tidning och berätta att konsekvenserna blir att din importerade Parmaskinka ligger i tullens lager och blir förstörd på grund av allt krångel.

*Koppla på saker du läser om. Ge din syn på saker.

*Skriv ett brev och berätta om ditt företag. Du sitter och är irriterad på en journalist för att de bara skriver om dina konkurrenter. Har du tänkt på att de kanske inte känner till ditt företag?
*Skriv till journalister du gillar och berätta att du uppskattar deras arbete, deras senaste artikel som hjälpte dig med en viktig sak. Föreslå nya vinklar på ämnet.


10. Och sen då?

Ring inte och fråga om de har fått din pressrelease. Du vet väl att spindeln som heter Svarta änkan äter upp sin make efter parning.
Behandla pressen som om du vore Svarta änkans make. Gör det du ska och håll dig därifrån sedan. Tjata inte.
Skaffa pressbevakning istället. Företag som Observer läser alla tidningar åt dig för femhundra kronor i månaden + några tior per artikel de hittar om ditt företag.

Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken

Om författaren: Stefan Ekberg har skrivit ett trettiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:

Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.

PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.

Här läser du exempel på PR-tipset.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




  Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap