Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Offertakuten - så skriver du offerter som säljer


Starta eget nummer 22

Vill du ha hjälp med att skriva och vässa din offert så att kunderna gillar dig mer? Här får du tips om hur du gör offerten säljande. Ställ dig de här tio frågorna:


1. Vilket problem vill din kund lösa?
Innan du börjar skriva offerten ska du ha svaren på tre frågor:
a) Vad är det för slags problem din kund vill lösa?
b) Vilka frågor har de ställt till dig när de bad om offerten?
c) Har du lyssnat ordentligt?

Se till att ha på fötterna när det gäller de här frågorna. Om du kan visa att du har förstått problemet och att du faktiskt svarar på exakt de frågor kunden ställt när de begärde offerten, då är halva slaget vunnet. Många offerter är extremt självcentrerade, precis som många säljbrev är det. Ditt jobb är att visa tydligt att du har förstått kundens problem och situation.

2. Pratar du med käcka Britta eller sura Berra? (Förlåt Bertil;)
Ställ dig två frågor:
  • Vilket slags företag riktar du din offert till?
  • Vilken slags person är det som läser och bestämmer vem som ska få jobbet?
  • Det här är viktigt för dig att veta eftersom det ger dig en fingervisning om vilken ton du ska använda i offerten. Kommer de att föredra en formell eller en personlig ton? Använd kundens eget språk. Min uppfattning om det här vet du redan. Jag föredrar personligt framför allt annat. Så länge man visar allvar är personligt, bra. Personligt betyder inte slarvigt.

    3. Bevisa att du är rätt man/kvinna.
    Vilka bevis har du med i offerten för att just ditt företag kommer att klara av jobbet? Ta alltid med några väl valda exempel och referenser.

    4. Varför vill kunden ha din produkt?
    Vad är det kunden försöker åstadkomma för sina kunder? Vad skulle vara bra om du tog med i offerten som gjorde att din kunds kund skulle gilla din kund ännu mer. Fråga så mycket som möjligt om vad de gör och vad de vill åstadkomma. Det kan dyka upp saker som passar att prata om i offerten som hjälper din kund att nå sina mål snabbare.

    5. Trassla inte in dig i fackutryck.
    Vad vet kunden om ditt ämnesområde? Beskriv innehållet i offerten med ett språk som passar mottagaren. Förklara ord och begrepp och gör det lätt för kunden att se vad din offert innehåller. Vi blir ofta hemmablinda och svänger oss internt med uttryck som kunder kanske inte förstår. Prata inte om" integrerade kommunikationslösningar" om du menar en telefonväxel. Öppna alltid offerten för mer frågor. Visa att du finns tillgänlig för att diskutera innehållet.

    6. Vad kan du lära kunden?
    Vad mer vill kunden veta om ditt ämnesområde? Finns det saker som kunden kan ha nytta av att veta mer?
    De kanske är helt säkra på att produkt A är den bästa för dem men det beror på att de inte känner till produkt B. Berätta om produkt B också om du tror att den passar kunden bättre.

    7. Berätta det viktiga.
    Vad är viktigt att kunden känner till? Visa tydligt vilka speciella förutsättningar som gäller för offerten eller produkten. Finns det regler i lagen som innebär begränsningar som kunderna bör känna till. Om branschen vanligtvis mörkar saker, dra fram dem i ljuset. Det finns andra viktiga saker också, till exempel den utökade service du erbjuder kunden gratis för att få jobbet.

    8. Sluta glänsa.
    Vad är inte viktigt att din kund känner till? Det kanske inte är viktigt att kunden vet att din telefonväxel har 38 000 multipelknoteringar (vad det nu kan vara). Det är heller inte viktigt för kunden att veta att ni gör det här med en enorm ansträngning trots att ni vanligtvis inte levererar sånt här.
    Era umbäranden är inte intressanta för kunden. Att ni anser att ni är bäst i branschen är inte heller viktigt för kunden att veta.

    9. Hjälp kunden att sortera bort dina konkurrenter
    Vad kan du säga indirekt om en konkurrents produkter som ställer dig i bättre dager än konkurrenten? Om du misstänker att din konkurrent (som alltid levererar billigare och med sämre kvalitet) är med i spelet, vidta åtgärder. Berätta i offerten att ni kunde ha offererat produkten i kvaliteten C men väljer att inte göra det eftersom den har sämre hållbarhet. Det kan göra att din kund väljer bort din konkurrents produkt med kvaliteten C. Fundera alltid över nya sätt att visa att det blir lättare för din kund att välja ditt företag än någon annans.

    10. Klä din offert för fest!
    Skicka din offert prydligt utskriven, stavningskontrollerad, enkel att förstå i en egen mapp med en liten påse godis fasthäftad i den (Tror du inte att det ger resultat, jag vet att det gör det). Visa kunden att du kommer att göra det här jobbet med ett leende. Visa att du är glad över att du har blivit tillfrågad. Visa med din offerts paketering hur bra kvalitet din kund kommer att få om de beställer av dig.

    Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

    345 smarta sätt att hitta nya kunder

    "När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
    Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

    "Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
    Janne Pettersson, Malmö

    "Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
    Johan Sternberg, LUXOR FINANS

    "Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
    Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

    "Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
    Mårten Smith, Mårtens Nätverk

    "Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
    Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

    ”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
    Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

    Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

    I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

    Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

    Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




      Marknadsforing.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@marknadsforing.se  |  Sitemap